عصر روز سهشنبه 14 مرداد، کارگاه يك روزه نقاشی خط «مشق نور» در موزه هنرهاي معاصر فلسطين برگزار شد.
عصر روز سه شنبه 14 مرداد، کارگاه يك روزه نقاشی خط «مشق نور» در موزه هنرهاي معاصر فلسطين برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، موزه هنرهاي معاصر فلسطين، سه شنبه 14 مرداد 1393ميزبان هنر آموزاني بود كه براي آموزش نقاشي_خط با ابزار و رنگ هاي نامتعارف به خيابان فلسطين جنوبي آمده بودند.
عظيم فلاح هنرمند خوش ذوق خوشنوس و نقاشي خطي بود كه در اين كارگاه به آموزش هنر خود به علاقهمندان پرداخت.
این هنرمند در کارگاه «مشق نور» چند اثر را بر روی بوم به تصوير كشيد و مراحل کار را نیز برای علاقهمندان شرح داد.
عظيم فلاح در بخشی از این کارگاه با اشاره به برگزاري نمايشگاه آثار خود در موزه فلسطين گفت: «معمولا در تمام نمايشگاههايي كه برگزار ميكنم؛ كارگاههايي براي آموزش به علامهمندان هم دارم. اين كارگاه در ادامه همان نمايشگاه و براي آموزش تكنيكهاي به كار رفته در آثار نمايشگاه برگزار شد.»
فلاح چارچوب آموزش خود در كارگاه را بر اساس تصويرگري دانست و ادامه داد: «همان طور كه در نمايشگاه آثارم از هر گرايش هنري اثري داشتهام در وركشاپ هم بر همين عقيده هستم و حتي از ابزارهايي صنعتي يا ابزارهايي دور ريز، براي خلق اثر استفاده كردهام؛ حتي از وسايلي كه تعريف هنري هم ندارند؛ استفاده شده. از آنجا كه به دنبال تصويرگري در هنر هستم با اكثر ابزارهاي موجود ميتوانم كار كنم.»
اين مدرس هنر در مورد نوشت افزار مورد استفاده در خلق آثار گفت: «به طور معمول نوشت افزار مورد استفاده همه هنرمندان، ني، قلم ني، اكريليك، رنگ روغن و...است، اما من از روغندان چرخ خياطي يا قطره چكان چشمي به عنوان نوشت افزار استفاده كردهام كه فضاي نوشتاري متفاوتي به دست بياورم، نگاه من به حروف فرمي است نه خوشنويسانه، در خيلي از كارها از تركيب بنديهاي خوشنويسي را استفاده ميكنم، ولي نگاه من به نقاشي_خط به عنوان يك مديا و هنر كاملا مستقل از نقاشي و خوشنويسي است.»
اين هنرمند خوانده شدن متون در آثار خوشنويسي را رسالت اين هنر دانسته و درباره آثار خود ادامه داد: «هدف در اين آثار خوانده شدن نبوده است بلكه مفاهيم آن است كه در اين آثار با گرايشهاي فرمي و شناخت رنگ و زيبايي بصري به مفاهيم پرداخته ام. اگر آيهاي داراي مفهوم عذاب است سعي بر اين بوده كه با پيچش خطوط و رنگهاي مرتبط با آن تفكر، مفهوم را برسانم.»
فلاح نقاشي-خط، خوشنويسي سنتي و نقاشي-خط را دو حوزه كاملا مجزا از هم ميداند و در انتها ابراز اميدواري كرد با تشكيل انجمن نقاشي-خط، حوزه اين هنر از نقاشي و خوشنويسي مستقل شود.