نمایشگاه «رواق هنر، هنرهای ایرانی» در جزیره کیش به كار خود خاتمه داد.
الهام طالبي- آبی ، سفید و رنگدانه های سبز و زرد نقشی بر مس می اندازد که پنج هزار سال قدمت دارد و آن هنر مینا کاری است . برای ما هنر مینا در لوح جان مردم شهر گنبدهای فیروزه ای نقش دارد. در نمایشگاه رواق هنر هنرهای ایرانی كه اخيرا در جزیره کیش برگزار شد، به سراغ غرفه ای میروم که بانویش صاحب هنری است که استاد وی پدرش «غلامحسین فیض اللهی» از پیشکسوتان هنر میناکاری اصفهان بوده است. مریم فیض الهی پژوهشگر و هنرمند میناکار اصفهانی است که به گفته خویش اعضای خانواده اش جملگی خود را وقف هنر مینا کاری کرده اند تا ادامه دهنده راه پدر باشند. او قاب عکس پدرش را که درحال انجام مینای نقاشی است بر روی میز نمایش آثارش نهاده است . فیض الهی چنان با شور و عشق به میناکاری کلماتش را بر زبان جاری می کند که بر دل مردمان مینشیند. با این هنرمند و پژوهشگر گفتگویی داشته ایم که در ذیل می خوانید:
- از جایگاه هنر مینا کاری در خانواده خود بگویید
پدرم و همه خانواده ام در این هنر بودند و پدرم استاد «غلامحسین فیض اللهی» شاگرد استاد «شکرالله صنعتی زاده» در زمره اولین کسانی بودند که مینا سازی را در ایران به شکل امروزی که می بینید پایه ریزی کردند. من از کودکی با این هنر مانوس و شیفته طرح های سنتی این هنر شدم .
-رنگ آبی ،رنگ اصلی هنر میناکاری است دلیل غالب شدن این رنگ را چه میدانید؟
شهر اصفهان به گنبدهای فیروزه ای معروفیت دارد این رنگ، رنگ خاصی است . من معتقدم هنرمیناکاری از رنگ این شهر الهام گرفته ، در شهر اصفهان همه رنگ کاشی ها و گنبدها آبی است و بدین سبب آرامش خاصی دارد، البته رنگ های دیگری هم است ولی آبی، رنگ غالب است .
-نمایشگاه رواق هنر؛ هنرهای ایرانی در جزیره کیش چگونه ارزیابی میکنید؟
برگزاري این نمایشگاه ها جدا از فروش آثار به لحاظ شناسایی هنرهای سنتی به مردم بسيار تاثیرگذار است. به همين دليل سعی میکنم در نمایشگاه ها شرکت کنم و ابزارهایم را همراه داشته باشم تا شکل گیری این هنر را به مخاطب نشان بدهم و سعي دارم که این هنر پايدار مانده و به نسلهاي آينده شناسانده شودو به اين ترتيب دین خود را به پدرم ادا میکنم .
- این چنین کارگاه های عملی در کنار نمایش آثار را چگونه ارزیابی ميكنيد؟
کار عملی که انجام میدهیم علاو.ه بر تاثيري كه در فروش آثاردارد، ارتباط مردم با هنرهای سنتی را نيز حفظ می كند. مخاطبان هنرهاي سنتي علاقهمند و کنجکاوند تا نسبت به اينگونه هنرها اطلاعاتي كسب كنند و مراحل ساخت اين اشياء را از نزديك مشاهده نمايند و به همين سبب جذابيت بيشتري برايشان ايجاد ميشود و با دید متفاوتی خرید ميکنند.
- برای شما هنر مینا کاری معنای خاصی دارد؟
بله، از کودکی به دليل علاقهاي كه به اين هنر داشتم، با کنجکاوي به اتاق پدرم میرفتم و او را همیشه با انبوهی از طرحهايي می دیدم كه شبانه روز با تمام وجود و عشق کار می كرد و معتقد بود زماني را كه به هنر میناکاری اختصاص ميدهد، احساس زندگی و نشاط دارد زيرا بر اين اعتقاد بود كه عشق و حس هنرمند است که در پیچش نقش ها و رنگ های آثار به مخاطب منتقل می شود.
زماني هنری اصالتش را از دست ميدهد كه در حقیقت عشق هنرمندش را از دست داده است . آرزويم رضايت پدر است و با اين هنر زندگي ميكنم، بقيه اعضاي خانوادهام نيز به اين هنر اشتغال دارند و همگي براي زندهنگه داشتن آن تلاش ميكنيم.
-به نظر شما فرهنگستان هنر چه اقداماتی میتواند انجام دهد؟
فرهنگستان هنر همايشي با عنوان گنجينههاي هنرهاي از ياد رفته برگزار كرد كه در آن شركت و مقالهاي درباره ميناكاري ارائه كردم . اين چنين همايشها يا كارگاههايي كه از سوي اين نهاد برگزار شده حمايتي موثر براي هنرمندان سنتي محسوب ميشود. به عنوان نمونه پژوهشهاي انجام شده درباره هنر ميناكاري بسيار اندك است و رفته رفته منجر به مهجوريت اين هنر ميشود به همين سبب تصميم گرفتم كه پژوهشهايم را ادامه داده و آن را به علاقهمندان اين هنر معرفي نمايم و برگزاري همايشهاي اين چنين، محلي مناسب براي ارائه مقالات پژوهشي است.
|