جلسه نقد نمايشگاه آثار «خوشنويسي در گرايشهاي نوين» به همت فرهنگستان هنر و با حضور چند تن از هنرمندان شركتكننده در اين نمايشگاه برگزار شد.
جلسه نقد نمايشگاه آثار «خوشنويسي در گرايشهاي نوين» به همت فرهنگستان هنر و با حضور چند تن از هنرمندان شركتكننده در اين نمايشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در اين جلسه كه مديريت آن بر عهده دكتر مهرداد احمديان ـ عضو گروه نقد هنري فرهنگستان بود هنرمنداني همچون محمد احصايي، محمدمهدي هراتي، نصرالله افجهاي و ايرج نعيمايي حضور يافتند و در خصوص آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه و سير تحول خوشنويسي در دورههاي مختلف به بحث و گفتگو پرداختند.
دكتر مهرداد احمديان در ابتداي اين جلسه با اشاره به اينكه آيا ما در اين نمايشگاه با هنر جديدي مواجه هستيم، از حاضران خواست در خصوص گرايشهاي نوين در خوشنويسي و مشخصات آثار به نمايش درآمده اظهار نظر كنند.
استاد نصرالله افجهاي با بيان اينكه واژه گرايشهاي نوين يك واژه جديد است گفت: «اين واژه جنبه عمومي دارد و براي اولين بار در نمايشگاه خوشنويسي جهان اسلام توسط فرهنگستان هنر بكار برده شد.»
وي در خصوص وجه اشتراك آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه افزود:« حروف الفبا وجه اشتراك موجود در كليه آثار است. در اين آثار از حروف الفبا به عنوان عنصر اصلي تركيببندي استفاده شده است.»
سپس در ادامه اين جلسه استاد محمد احصايي در پاسخ به پرسش احمديان در مورد تفاوت بين خصـوصيات زيباشـناسانهِ گرايش كلاسيـك و گرايشهاي نوين، به خصوص مشخـصههاي فرماليستي از قبيل : فرم خطوط، ساختار فضايي، بكارگيري تركيببندي و كمـپوزسيون رنگي و مبحث ريتم و حركت و انرژي در فرمها، افزود: « نقاشي-خط، جزو آن دسته از رشتههاي هنري است كه زاييده ذهن است و به سمت آبستره و انتزاعي گرايش دارد. اين هنر هيچ خاصيت و كاربردي ندارد جز انتقال مفهوم؛ البته در گذشته خط عنصر تزييني هم بوده است.»
ايرج نعيمايي نيز با بيان اين مطلب كه اگر به مباني هنرهاي تجسمي توجه كنيم خط جزو عناصر بصري قرار ميگيرد و به عنوان خميرمايه قابل استفاده براي همه هنرها است گفت: « هنر ملي و ديگر هنرها يك سري تأثيرات بر خوشنويسي داشتهاند كه شايد بتوان به آن عنوان گرايشهاي نوين را اطلاق كرد. وجه اشتراك آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه هم متون خوشنويسي است.»
در ادامه اســتاد محــمدمهدي هراتي با اشاره به تاريخــچه نقاشي-خط گفت: « قديميترين نمونههاي اين هنر توسط مذهب ياري و مذهب ياري كاتبي در مكتب هرات انجام گرفته است.» وي همچنين افزود:« در هنر ايران هيچ چيزي بدون خاصيت و كاربرد حضور ندارد و نگاه هنرمند ايراني نگاهي كاربردي است.»
گفتني است در ادامه اين جلسه اساتيد به نقد و بررسي آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه پرداختند و به سوالات حاضران در خصوص اين نمايشگاه پاسخ گفتند.
لازم به ذكر است اين جلسه چهارشنبه سوم تيرماه در مركز فرهنگي هنري صبا برگزار شد.
|