به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، پروين صدرثقهالاسلام مدير موزه كاخ گلستان، با اعلام اين مطلب در ميزگرد « نقش نگارخانهها در توسعه هنر » كه روز گذشته با حضور هنرمندان، منتقدان و نمايندگان رسانههاي جمعي در نگارخانه خيال برگزار شد گفت : ’’ در صورت آموزش صحيح به جوانان در خصوص بازديد از موزهها و گالريها ، آنان متوجه ميشوند اثري كه امروز براي اولين بار به ديوار نگارخانه نصب شده، ده سال ديگر چقدر ارزش پيداميكند؛ در اين صورت افراد علاوه بر بازديد از نگارخانهها به خريد آثار هنري معاصر نيز راغب خواهند شد.‘‘
’’ تا زماني كه مردم به اهميت موزهها پي نبردهاند و علاقهاي به بازديد از آثار قديمي ندارند. نميتوانيم انتظار داشته باشيم كه آنها به ديدن آثار هنرمندان معاصر در نگارخانهها بيايند.‘‘
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، پروين صدرثقهالاسلام مدير موزه كاخ گلستان، با اعلام اين مطلب در ميزگرد « نقش نگارخانهها در توسعه هنر » كه روز گذشته با حضور هنرمندان، منتقدان و نمايندگان رسانههاي جمعي در نگارخانه خيال برگزار شد گفت : ’’ در صورت آموزش صحيح به جوانان در خصوص بازديد از موزهها و گالريها ، آنان متوجه ميشوند اثري كه امروز براي اولين بار به ديوار نگارخانه نصب شده، ده سال ديگر چقدر ارزش پيداميكند؛ در اين صورت افراد علاوه بر بازديد از نگارخانهها به خريد آثار هنري معاصر نيز راغب خواهند شد.‘‘
دكتر بهمن نامور مطلق ـ سرپرست معاونت پژوهشي فرهنگستان كه مديريت اين ميزگرد نيز بر عهدة وي بود، با تشكر از حضور سخنرانان ـ منصور حسيني (نقاش)، حبيب درخشاني (منتقد و نقاش) ، دكتر فرزان سجودي (نشانهشناس)، خانم طهوري (مدرس دانشگاه)، دكتر يگانه (جامعهشناس) و پروين صدرثقهالاسلام – نگارخانهها را يكي از شاخصهاي فرهنگي جامعه دانست و گفت: « بسياري معتقدند اثر بعد از آفرينش با مخاطب زنده است و با هر نگاه، اثر از نو متولد ميشود؛ به عبارت ديگر نگارخانه زايشگاه اثر هنري است.»
وي افزود : « تاريخ هنر معاصر نشان ميدهد چگونه برخي مكاتب هنري در نگارخانهها شكل گرفتهاند. علاوه بر اين، نقش نگارخانه در تعريف چيستي هنر و اثر هنري مؤثر است.»
منصوره حســيني – نقاش و گالريدار نيز با اشاره به سخنان دكتر بهمن نامور مطلق افزود : « آيا واقعاً همه اين نقشهايي كه براي نگارخانهها در نظر گرفته شده در دوران معاصر انجام ميشود؛ و آيا توقع ما و شما از نگارخانهها كه همان معرفي كردن فصلي از هنر به مردم است اتفاق ميافتد؟»
حبيب درخشاني – نقاش و منتقد هنري- نيز با تقسيمبندي نگارخانهها در مورد فضا و مكان در نگارخانهها گفت : « فضاي گالريها براي جذب بينندگان بسيار مهم است. اگر ما به گالريها به عنوان يك موجودزنده نگاه كنيم. متوجه خواهيم شد كه براي هر نمايشگاهي با توجه به اينكه آثار كلاسيك هستند يا مدرن و ... بايد نور و فضا تغيير پيدا كند. »
دكتر فرزان سجودي نيز با اشاره به مدرن بودن پديده گالري و گالريداري گفت: « گالري محل مواجه بين اثر هنري و مشتريان بالقوه هنري است و گالريدارها ميتوانند با مديريت كارآمد و همه مسايلي كه به نوعي به عرصه اقتصادي مربوط ميشود فضايي فراهم كنند كه محصول هنري به بهترين شكل در اختيار مشتريان قرار گيرد.»
دكتر يگانه (جامعهشناس) نيز با اشاره به اينكه توسعه هنر زيرمجموعه توسعه فرهنگي است مهمترين نكته در رابطه با نقش گالريها در ايران و جهان را نقش اقتصادي آنها دانست و گفت: « اين نقش اقتصادي در ايجاد سبك آوانگارد كه توسعه هنر محسوب ميشود، نقش بسيار مهمي را بازي ميكند.»
خانم طهوري مدرس دانشگاه نيز گفت: « از آنجا كه گالري پديده مدرن است در جوامعي كه زاينده تفكر مدرن هستند، مشكلي ايجاد نميشود. اما اينكه ما در اينجا دور هم جمع شديم و در رابطه با نقش گالريها صحبت ميكنيم، نشان دهنده اين است كه ما با تفكر مدرن ناآشنا هستيم، و بدون اينكه بدانيم براي چه به وجود آمده از محصول آن استفاده ميكنيم.»
دكتر احمديان نيز مهمترين محصول گالريها و موزههاي مدرن كه در اختيار انسان معاصر قرار ميگيرند را ترتيب و نظم در ديدن داشت و گفت: ’’ گالريها كارشان اين است كه ديدن انسان معاصر را منظم ميكنند.‘‘
همچنين در اين جلسه هنرمندان ديگري چون مرتضي مميز، مهرداد فخيمي، محمد جواديپور، معمارزاده و ... حضور داشتند.
نگارخانه خيال، جزو مجموعه فرهنگي هنري – صبا است.
|