پيش همايش يك روزه كمالالدين بهزاد، در استقبال از همايش بينالمللي كمالالدين بهزاد، يكشنبه 9 آذر با افتتاح موزه هنرهاي تزييني اصفهان برگزار شد.
همايش مقدماتي و يك روزه كمالالدين بهزاد، در استقبال از همايش بينالمللي كمالالدين بهزاد، يكشنبه 9 آذر با افتتاح موزه هنرهاي تزييني اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، مهندس عبدالمجيد شريفزاده، دبير علمي همايش بينالمللي كمالالدين بهزاد در ابتداي اين همايش با اشاره به اهميت هنرهاي سنتي، خصوصاً نگارگري و جايگاه كمالالدين بهزاد در اين هنر گفت: ‘‘ما اميدواريم نگارگران دروه جديد با توجه به اصول سنتي به خلاقيت، نوآوري دست پيدا كنند؛ همانگونه كه كمالالدين بهزاد است يافته بود.’’
در ادامه، دكتر نوشين دخت نفيسي، پژوهشگر، با اشاره به اهميت طبيعت در آثار بهزاد، از طبيعت پردازي به عنوان زمينهي براي انتقال پيامهاي بهزاد ياد كرد و افزود: ‘‘كمالالدين بهزاد بر مبناي مطالعه دقيق و مستقيم عناصر طبيعت به خصوص گياهان، شيوهيي از طبيعت پردازي- ناتوراليسم را پيريزي كرد و به ياري آن اشكال جديد، پردازش آثار طبيعت را توانمندتر كرده و با پيوند اين عناصر جديد با اشكال فرسوده پيشين نوزايي را موجب شده و جنبه فني نگارگري را تقويت كرد.’’
دكتر اصغر جواني نيز در ادامه در خصوص تك پيكره نگاري در آثار بهزاد و فرآيند آن تا مكتب اصفهان به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: ‘‘كمالالدين بهزاد چندين تك پيكره به هدف چهرهسازي از سلاطين، دراويش و زندانيان كه به حالتهاي دو زانو و چهارزانو بر زمين نشستهاند را بصورت طراحي و قلمگيري و نقاشي اجرا كرده است؛ از اختصاصات مهم اين چهرهها دقت و توجه به واقعگرايي و حتي عنايت به نور و سايه و حجم پردازي است.’’
پس از پايان سخنراني دكتر اصغر جواني، علي محبوبي صوفياني به ارايه مقالهيي با عنوان بنيانهاي «عناصر تجسمي در آثار كمالالدين بهزاد» پرداخت. وي گفت: ‘‘آثار مقدم بر بهزاد، چه در دورهي قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، روندي التقاطي را به نمايش ميگذارند. گرچه هنر هر دورهيي مختصات تصوير خود را داراست اما مشابهات فراواني بعلت تاثير پذيري از اقوام ديگر دور و نزديك دارد.’’ علي محبوبي صوفياني افزود: ‘‘ بهزاد تحولي در سنت رنگ نقاشي ايراني ايجاد كرد. نوآوري او نه فقط در كاربرد استادانه رنگهاي واقعي اشياء، بلكه در نحوه رنگبندي كل تصوير بود كه دقيقاً با الگوي طرح همسازي داشت و به راستي رنگ و فرم در نقاشي بهزاد قابل تفكيك نيستند.’’
همچنين دكتر نامور مطلق به عنوان آخرين سخنران مقالهيي با عنوان كرانگي در آثار كمالالدين بهزاد ارائه كرد و با بررسي يكي از آثار بهزاد با عنوان يوسف و زليخا به تاثيرات خاصي كه اين اثر از شعر سعدي و جامي گرفته است پرداخت.
گفتني است اين همايش با قدرداني از اساتيد سخنران در مراسم اختتاميه، ساعت 19 پايان يافت.
لازم به ذكر است همايش بينالمللي كمالالدين بهزاد 24 تا 27 آذرماه در تهران و تبريز برگزار خواهد شد.
|