جلسة نقدو بررسي نمايشگاه نگارگري معاصر ايران، روز گذشته با حضور دكتر حبيبالله درخشاني ، منتقد و نقاش، دكتر حسين ياوري، عضو گروه هنرهاي سنتي فرهنگستان هنر و استاد دانشگاه ، مهندس عبدالمجيد شريفزاده، عضو گروه هنرهاي سنتي و مدرس دانشگاه و ديگر هنرمندان و علاقهمندان به اين هنر در نگارخانه خيال، محل برپايي اين نمايشگاه، برگزار شد.
جلسة نقدو بررسي نمايشگاه نگارگري معاصر ايران، روز گذشته با حضور دكتر حبيبالله درخشاني ، منتقد و نقاش، دكتر حسين ياوري، عضو گروه هنرهاي سنتي فرهنگستان هنر و استاد دانشگاه ، مهندس عبدالمجيد شريفزاده، عضو گروه هنرهاي سنتي و مدرس دانشگاه و ديگر هنرمندان و علاقهمندان به اين هنر در نگارخانه خيال، محل برپايي اين نمايشگاه، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر ، دكتر مهرداد احمديان، مدير گروه نقد هنري وابسته به معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر، در ابتداي جلسه با بيان اينكه هر شخصي با بازديد از اين نمايشگاه و ديدن آثار ، مقاطع مختلف تاريخ هنري را مرور ميكند ، از منتقدان حاضر در جلسه خواست ضمن پرداختن به خصوصيات نگارگري ايران در دورههاي مختلف برداشت خود را از اين نگارگري معاصر را بيان كنند.
دكتر حسين ياوري در اين باره گفت :« در آثار به نمايش درآمده به رغم ارزشمند بودن ، نگرش خاص و مشتركي ديده نميشود. اگر بپذيريم اساس نگارگري ايران مكتب هرات است ، بايد به آن وفادار باشيم.»
وي همچنين افزود : « در نگارگري معاصر بيشتر مهارت تكنيكي مشاهده ميشود تا خلاقيت. در حالي كه هنر نگارگري ما به واسطه كمرنگ شدن كارهاي خلاقه يك عرصة تنگ شده است.»
مهندس عبدالمجيد شريفزاده نيز با بررسي ويژگيهاي هنر نگارگري ايران در دورههاي مختلف تاريخي گفت : « نكته مشترك دورههاي مختلف اين هنر، عدم تقليد هنرمندان از طبيعت است. البته اين نكته به اين معنا نيست كه آنها طبيعت را فراموش كردهاند، بلكه به عنوان منبع الهام از آن استفاده كردهاند و اين هنر را به صورت هنر انتزاعي درآوردند.»
دكتر حبيبالله درخشاني با اشاره به اينكه تمامي آثار اين نمايشگاه بايد به لحاظ تركيببندي ، رنگ ، شكل و ... مورد بررسي قرار گيرند، گفت : « بعضي از آثار زمان خاصي را مطرح ميكنند اما در دوران معاصر ما هنوز به اين مرحله نرسيديم كه بگوييم اين دوره سبك و خصوصيات خاص خود را دارد. بايد به معيارهاي مشخص دست پيدا كرد.»
گفتني است در ادامه اين جلسه آثار هنرمنداني همچون حسين بهزاد ، محمود فرشچيان ، هوشنگ جزيزاده ، مجيد مهرگان و .... به لحاظ كاربرد وجوه تمثيلي و نمادين مورد بررسي قرار گرفت.
|