صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما انگليسی  
اخبار > جستاري در زندگي و افكار ميرحكمت


  نهمين نشست حكمت هنر اسلامي برگزار شد
  جستاري در زندگي و افكار ميرحكمت
 

نشست هنر و زيبايي در انديشه ميرفندرسكي با حضور حسين كلباسي اشتري و ايرج داداشي در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، نهمين نشست از سلسله نشست‌هاي حكمت هنر اسلامي با عنوان «هنر و زيبايي در انديشه ميرفندرسكي» عصر شنبه، ششم آبان با حضور استادان، دانشجويان و علاقه‌مندان، در سالن همايش‌هاي فرهنگستان هنر برگزار شد.

در ابتداي نشست حسين كلباسي‌اشتري، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي، به ارائه مطلبش با عنوان «ميرحكمت؛ جستارهايي در زندگي و افكار ابوالقاسم ميرفندرسكي» پرداخت. وي تاسيس مكتب فلسفي اصفهان را مرهون كساني چون ميرداماد و ميرفندركسي دانست و گفت: يكي از ويژگي‌هاي برجسته اين مكتب اين است كه تمايزات ساختاري و نظري خود را با سنت‌هاي سلف به ويژه فلسفه مشاء و اتباع آن نشان مي‌دهد و ديگر آنكه عرضه كنندۀ هيئت تركيبي منحصر به فردي است كه خلاُ حكمت عملي و سير و صيرورت معنوي اهل نظر، رايج در مكاتب باختري را برطرف می‌سازد.

وي ادامه داد: در واقع با عرضه اين صورت از حكمت است كه زمينۀ پيوند ميان حكمت بحثي و حكمت ذوقي در قالب حكمت متعاليه صدرايي فراهم مي‌شود. تجربه‌اي كه به قول هانري كربن به مانند آن در هيچ ‌يك از تجارب فلسفي و عرفاني مكاتب غربي ديده نمي‌شود.

وی سپس نتيجه گرفت كه اولا انسان‌شناسي موجود در مكتب فلسفي اصفهان، با رويكرد وجود شناختي خود از محذورات تفكر سوبژكتيو جديد و معاصر به دور است و ثانيا از تعارض دائمي و دامنگير دين و فلسفه يا عقل و وحي در تفكر متداول غربي‌ رهايي يافته است.

اين نشست با سخنراني ايرج داداشي، استاديار دانشكدۀ علوم نظري و مطالعات عالي هنر دانشگاه هنر، ادامه يافت. وي سخنراني خود را با عنوان «حقايق صناعات در نگرش ميرفندرسكي: مباني و مبادي» با تأسي از كتاب حقايق‌الصنايع يا رسالۀ صناعيه ميرابولقاسم بن عبدالرحيم استرآبادي فندرسكي كه از معدود آثار فلسفي در جهان اسلام است، ارائه كرد. وي در توضيح اين كتاب گفت: ميرفندرسكي با تعريف صناعت، مراتب و ضرورت صناعت، حيات اجتماعي انسان را تبيين مي‌‌كند و در عين حال وضعيت علوم و صناعات در عصر صفوي را نيز نقد مي‌كند.

داداشي سپس به تعاريف صناعت در انديشه يونانيان و ايرانيان پرداخت و افزود: صناعت همان تخنه يونانيان و به معناي پيشه است و همان‌طور‌كه مطالعه اين مفهوم براي فهم تحول آن به مفاهيم ars و art اهميت دارد، مطالعه صناعت و تحول آن به مفهوم هنر نيز بايسته است. زيرا تا پايان دورۀ قاجار، هنر و هنرها ذيل مفهوم صناعت بود و در ابتداي دورۀ پهلوي، فرهنگستان زبان ايران واژه «هنر» را به جاي صناعت برگزيد.

اين استاديار دانشگاه هنر در پايان به مراتب صناعت و تعاريف اين مراتب پرداخت.

گزارش كامل اين نشست در نوزدهمين شماره از خبرنامه سفير هنر فرهنگستان هنر منتشر خواهد شد.

 

 

 

   زمان انتشار: يکشنبه ٧ آبان ١٣٩٦ - ١٠:٣١ | نسخه چاپي

خروج




اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.