صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > نشست مطبوعاتي همايش بين‌المللي كمال‌الدين بهزاد برگزار شد


 
  نشست مطبوعاتي همايش بين‌المللي كمال‌الدين بهزاد برگزار شد
 

 
نشست مطبوعاتي همايش بين‌المللي كمال‌الدين بهزاد امروز صبح در مركز فرهنگي – هنري صبا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، اين نشست با حضور علي‌اصغر شعردوست دبيركل همايش بين‌المللي كمال‌الدين بهزاد؛ محسن زارع – معاون اطلاع رساني فرهنگستان هنر و معاون اجرايي همايش؛ محمد رضا كشاورز – دبير فرهنگستان هنر؛ سيد‌عبد‌المجيد شريف‌زاده – دبير علمي همايش؛ قهرمان سليماني – قائم مقام دبيركل همايش و محبوبه پلنگي مديركل روابط عمومي فرهنگستان هنر برگزار شد.

علي‌اصغر شعردوست ابتدا در مورد اهميت برگزاري همايش بين‌المللي كمال‌الدين بهزاد خاطرنشان ساخت: «شايد در حوزه نگارگري تنها دو نام در مقياس كمال‌الدين مطرح هستند. و با توجه به تعلق او به حوزه‌اي از فرهنگ و تمدن و نقش او در آفرينش‌هاي هنري، ما بايد به تملك مواريث فرهنگ كه از جانب ديگران تاراج مي‌شود توجه كنيم. كشورهاي همسايه به دليل اينكه در صدد كسب هويت براي خود بودند، اقدام به برگزاري همايش‌هايي كردند كه اين حركت‌ها و بازتاب آن در داخل، فرهنگستان را واداشت كه براي شناخت وجوه مختلف هنر نگارگري به ويژه مينياتور و روشن كردن زواياي آفرينش‌هاي بهزاد، اين همايش را برگزار كند.»

وي افزود: «مدفن كمال‌الدين بهزاد در تبريز و در محله‌اي به نام وليان كوه قرار دارد كه اين محل به مناسبت اين همايش شاهد تغييرات جدي است و به اين محل به عنوان يك مجموعه پرقدمت توجه شده؛ هم از نظر ايجاد گالري‌ها و مدارسي كه مينياتور در آن تدريس مي‌شود و هم موزه‌هايي كه آثار نگارگري در آن جمع مي‌شود.»

در ادامه جلسه دبير فرهنگستان عنوان كرد: «بهزاد با هنرش، هنر معنوي ايران را، با تأسي از آيات قرآن، به اوج خود رساند و بزرگداشت او علاوه بر بزرگداشت هنر، بزرگداشت هنرمند نيز هست.»

وي افزود: فرهنگستان هنر با شناخت اين موضوع به استقبال اين هنرمند ارزنده رفت. تا قرن 9 كمتر كسي را مي‌بينيم كه اين جايگاه را به خود اختصاص داده باشد. امضاي بهزاد به اندازه هيچ‌كس تقليد نشد و اين مقام هنر بهزاد را مي‌رساند. دبير فرهنگستان ذكركرد: «بعد از اين همايش بخش مهمي از همايش ماندگار خواهد بود؛ از جمله كتاب «نگار نگارگران» كه مجموعه مقالاتي است كه در سالهاي اخير در مورد نگارگري اسلامي نوشته شده، كتاب «يادنامة بهزاد» كه دكتر حسيني راد در آن مقالاتي را راجع به بهزاد جمع‌آوري كرده و «بهزاد در خاطر و خيال من» كه مجموعه آثار هنرمندان معاصر است.»

سيد عبدالمجيد شريف‌زاده نيز در ادامه اين جلسه اظهار داشت: «بهزاد در زمان خود و بعد از خود شهرت زيادي داشت ولي چيزي كه در خصوص او مي‌شناسيم، بيشتر شهرت ظاهري و دوره‌اي است كه او به سر مي‌برده و تااكنون به چرايي و تحولاتي كه به وجود آورده و چگونگي فعاليت وي كمتر پرداخته شده است. اين همايش تجزيه و تحليل آثار بهزاد و چگونگي فعاليت بهزاد را مورد نقد و بررسي قرار داده است.»

وي در مورد آثار و مقالات رسيده به اين همايش گفت: «آثار و مقالات رسيده در مورد بهزاد در 3 بخش تاريخي، تجزيه و تحليل آثار بهزاد و آثار تطبيقي در امروز است. بايد پذيرفت تعداد كساني كه در دنيا در رشته نگارگري ايران كار مي‌كنند، بسيار محدود است و خصوصاً وقتي بحث در مورد شخصيتي تخصصي‌تر مي‌شود، افراد نادرتر مي‌شوند كه در مورد بهزاد هم اين امر صدق مي‌كند.»

ادامه اين جلسه به پرسش و پاسخ نمايندگان مطبوعات اختصاص داشت. شعردوست، دبير كل همايش در مورد ادعاي ازبك‌ها مبني بر اينكه كه بهزاد متعلق به آنهاست و تلاش ايران در اين مورد يادآور شد: «بهزاد را متعلق به حوزه‌اي از تمدن و فرهنگي مي‌دانيم كه همة آن اقليم در آن زمان متعلق به ايران بوده. ما امروز وارد اين تنازع نمي‌شويم؛ مقاله‌ها و برخوردهاي علمي بهترين شيوه برخورد است.»

وي در پاسخ به سوال ديگري در همين مورد گفت: «يونسكو در جريان برنامه‌هاي ما هست و ما خود را نيازمند اين نمي‌دانيم كه براي ساخت هويت به هر دستاويزي متوسل شويم. هر چه بيشتر در موضوع بهزاد و آفرينش‌هاي او بحث شود مليت او بيشتر مشخص خواهد شد. بعد از فروپاشي شوروي كشورهاي استقلال يافته سعي در تملك چهره‌هاي نامدار ادب و هنر كشورهاي همسايه كردند تا شايد براي خود پيشينة قوي بسازند و در اين راستا همايش‌هايي نيز برگزار كردند. ولي ما بهترين شيوه را عدم برخورد جدي و بيروني مي‌دانيم و در همايش‌هايي كه برگزار مي‌كنيم تلاشمان را كرده‌ايم كه دانشمندان آن كشورها را سهيم كنيم. اين برخورد علمي‌تر است تا اينكه سر اين مسئله كه اين شاعر و فيلسوف كجا متولد شده بحث كنيم.»

شعردوست در پاسخ به سوال ديگري كه در عرصه سياسي در زمينه تملك چهره‌هاي نامدار چه تلاشي صورت گرفته عنوان كرد: «ما نمي‌خواهيم به اين قضايا رنگ و بوي سياسي دهيم. زيرا آن كشورها هستند كه نيازمند پيشينه هستند. ما با كسي دعوا نداريم كه آن را سياسي كنيم. ما با همين همايش‌هاي علمي به نوعي زواياي تاريك زندگي مشاهيرمان را پيدا مي‌كنيم و ضرورتي ندارد به مقابله برخيزيم. در اين زمينه حساسيت ما بايد علمي و فرهنگي باشد.»

شريف‌زاده در پاسخ به اين سوال كه همايش چه پيشنهادي براي معرفي بهزاد ارائه مي‌دهد، اظهار داشت: «برنامه‌هايي در اين زمينه طرح‌ريزي شده؛ به عنوان مثال درسي براي معرفي بهزاد دركتاب درسي دانش‌آموزان وجود دارد و در بخش نگارگري نيز در كتب هنرستان درس‌هايي تأليف شده. البته تمام اين كارها جزو اقدامات اوليه بوده و بايد به صورت اساسي‌تر رونق يافته و جايگاه اصلي خود را بيابد. در حوزه آموزش عالي بخش بسيار ناچيزي به هنر ايران اختصاص يافته كه اين نياز به برنامه ريزي عميق‌تر دارد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه در جمع‌آوري آثار بهزاد چه اقدام‌هايي صورت گرفته يادآور شد: «آثار بهزاد در دنيا پراكنده است كه بعضي از آنها منسوب به بهزاد و بعضي متعلق به بهزاد است، كه امكان جمع‌آوري آنها را نداشته‌ايم. ما چند اثر منسوب به بهزاد را در كاخ گلستان داريم كه مجموعه اين آثار را فرهنگستان منتشر مي‌كند. به طور كلي شرايط انتقال اين آثار سخت و هزينه آن بسيار سنگين است.»

در ادامه محسن زارع، دبير اجرايي اين همايش ضمن اعلام اينكه همزمان با اين همايش، پنج نمايشگاه در سه شهر تهران، تبريز و اصفهان برپا مي‌شود، گفت: «در تهران برپايي سه نمايشگاه «بهزاد در خاطر و خيال من» مروري بر آثار نگارگري معاصر ايران» و نمايشگاه پژوهشي «چند گام با بهزاد» برپا خواهد شد.»

وي افزود: همچنين در اصفهان و تبريز، دو نمايشگاه نگارگري در رابطه با بهزاد برپا مي‌شود.»

گفتني است اين جلسه با پرسش و پاسخ‌هاي خبرنگاران ادامه يافت و پس از پذيرايي مختصري به پايان رسيد.

همايش كمال‌الدين بهزاد از 24 تا 27 آذرماه امسال در تهران و تبريز برگزار مي‌شود.

 

   زمان انتشار: شنبه ٢٢ آذر ١٣٨٢ - ١٠:٣٨ | نسخه چاپي





کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.