صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما انگليسی  
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > نامه ای از هیچ کسی به هیچ کسان


 
  نامه ای از هیچ کسی به هیچ کسان
 

مقاله ای با عنوان «نامه ای از هیچ کسی به هیچ کسان؛ هم نفسان، شاعران، هنرمندان، معماران و مهندسان، طبیبان و حبیبان؛ نامه ای به خوبان اهل سنت» منتشر شد.

در این مقاله می خوانیم:


نامه ای از هیچ کسی به هیچ کسان ؛ هم نفسان ، شاعران ، هنرمندان ، معماران و مهندسان ، طبیبان و حبیبان ؛ نامه ای به خوبان اهل سنت



بسم الله الرحمن الرحيم

بنده را نام خويشتن نبود                                                       هر چه ما را لقب نهند آنيم

از نيست ، پسر نيست ، پسر نيست ، تا هفت پشت ، تا هست ، تا آدم و آنگاه خاتم لايق لولاك و قائل ما عرفناك آنكه داند، داند. آنكه نداند، بداند :

كـه     صــبح       پشـــت    دروازه اســـت

مگو به يأس برادر كه رنگ شب تازه است

اگر سوگندي در بايست، قسم به فجر قسم، صبح پشت دروازه است. از نيست پسر نيست، بشنو كه پس از يك دو كار نمايشي در جهان و ايران و اينك مختار، سينما، نه به لفظ و نه به معني، تحفه تاريكي نيست. يعني به هيچ حال به مغرب زمین تعلق ندارد، تا آنگاه كه حضرت آفتاب پا در ركاب كند و از مكه، از غرب اسلامي قيام خويش را آغاز كند. اينگونه نمايش به رمز و تمثيل در تاريكجاي، در سالني به نام سينما بديدار در مي‌آيد. آن تاريكجاي هم، همه عالم ماست؛ اولاً تا بر آمدن اين مردم گيج از اسفل السافلين آن شب بر ساخته مجهول به اَعْلي عِلّيِّن روزي كه عصر صبحی است كه به فجر خون حسين ارزاني جهان شده است و پس از ساعتي چند، اگر چند از دل شب ميگذرد، ليك اَلَيس صُبْحاً بِقَريب. باري، روي اين سخن با مسلمانست و از جمله با زمره‌اي است كه شيعه علوي و فرزند سلمان است تا اگر علم در چين باشد و يا در خوشه پروين باشد به دست همتشان چيده و برخوان سپيده نصيب انسان شود. اينك بر قاب ميوه‌هاي آسماني اين ميهماني يك حبه انگور مهرباني نوش جان فردائيان آگاه. اما از پايگاه لغت و ادب بشنو كه تخصص من هست. سينما، سي‌نماست اگر سيمرغ، سي مرغ است و سيرنگ، سي‌رنگ است و باز سينما و سيمرغ و سيرنگ همه را پارسي سره انگار كه اسم تمثيلي رمزي‌اند، به يك معني اگر چه به لفظ نوشته و خوانده مي‌شوند؛ چنان مي‌نمايد كه خيالي بيش نيستند و باز بيانديش كه كدام خيالست كه خالي از حقيقت باشد. به هر حال در اين معني سخن بسيار است كه انشاءاله در مقاله سينما بوجه مستقل خواهد آمد. اينك به همين قناعت كنيم كه سينماي ما و سيرنگ ما و سيمرغ ما در ساحت مسلماني از معنويت ظهور نبي اكرم تا تحقق مادي و اين جهاني قادسيه پل، زنجير و نهاوند به جمله ملي و متعلق به همين مردم موجود و پيشينگان مسلمان ايشانست. سينما تمام شد؛ پس از آن رسانه نوري، رايانه، اينترنت، يا هر چیز ديگر، مسئله دوم ماست. در اين معني هم مشروح سخن و حد و رسم و تسميه سزاوار نو و نوع آن در نوشته خاص خواهد آمد. اينك تنها حقيقت رسانه نوري به اعتبار پيام در نزد مغرب زمينيان و ما هر چند كه كشف و ايجاد سخت افزار اينگونه ارتباط نتيجه نبوغ و دقت ايشانست كه خدمت بزرگشان مشكور ما و بني نوع ماست. همانگونه كه كاشفان زَمكان كه وترست، شفعِ زمان و مكان را و نتايج و برآورده‌هاي آن، فيزيكي را در ميان مي‌آورد كه دورافتادگان دير باور امروز و فردا را شاهراهي است به سوي متافيزيك و الهيات و توحيد. اينان نيز سزاوار شكرند و امّا محور نوري ارتباط و مسئله پيام مغرب زمينيان، اين مردم محور پيام را عبارت مي‌دانند از پيام دهنده‌اي كه پيام خود را به علائمي كدگذاري مي‌كند كد دريافت كننده پيام توانائي گشادن آن كد را داراست. اينگونه است كه با فرض وجود حوزه مفاهيم مشترك در ميانه اين دو ارتباط ايجاد مي‌شود:



محور ما مسلمانان اما غير از اين است و خواهي نخواهي كاملتر است، زيرا هم به كميت و هم كيفيت بر محور ساده بلكه بسيط و كودكانه مغرب زميني ترجيح دارد. تحقق اين محور مضاعف از آسمان و سپس از پيامبر بزرگ اسلام(ص) كه آخرين پيامدار است محقق و آغاز مي شود. وحي آسماني بوسيله فرشته مقرب‌الله به جناب رسول الله(ص) ابلاغ شد و پيامبر مأمور شد تا وحي را از نظر گفتار به عربي مبين و از نظر كردار به مناسك معروف نزد مسلمانان و مومنان؛ نماز، روزه و حج كد گذاري كند. بنابراين پيام رسول به انسان در همه مراحل بر دو محور جدا از يكديگر ابلاغ شده است؛ محور علم و محور عمل؛ محور گفتار و محور كردار. مسلماً رسيدن پيام مضاعف مشروط به پذيرش مضاعف و دوبل پيام گيرنده است. شکل محور اینگونه است:



براي آنكه به حقيقت محور مضاعف واقف شويد كافي است تحقيق كنيد که در طول تاريخ اسلام چه بسيار كه كسي يا قومي تنها قائل به كتاب يا سنت بوده است و تا به خود آمده يا نيامده از دين خارج شده و بر دين خروج كرده است. اگر محور مضاعف در آغاز، مورد باور مسلمانان قرار مي گرفت، مسلماً تاريخ اسلامي از دست ديگري بود، بسيار واقعيت ايجاد شد كه ايجاد نمي‌شد و بسيار مسائل و موضوعات كه ناداني انسان آنرا در نطفه خفه كرد و بايستي به ثمر مي‌رسيد و متولد مي‌شد، شرح كامل اين طرح و حد و رسم نرم افزاري حتي پيشنهاد راجع به اصلاح سخت افزار انشاءاله در متني دقيق‌تر تقديم خواهد شد. و اگر توجه عزيزان و خوشنودي انسان در پي اين عناوين است عرض مي‌شود كه اين دگرگوني در تماشاي معني و صورت همه پديده‌ها و پديدارها كشف شده و در رساله‌ها و مقاله‌هاي مربوطه تقديم مي‌شود انشاءاله. مثلاً نسبت به گذشته ادب و هنر، رساله نقطه و خط؛ رساله سطح و نقش؛ اعم از نقوش طبيعي، عكس و نقوش انتزاعي، مينياتور، كاشي، قالي و رساله حجم. در خلق مجدّد و آفرينش نو از مرحله ساخت ابزار تا معماري، صنم و وثن، مجسمه و ساخت مايحتاج مورد استفاده انسان كه مرهون هنر سنتي و هنر صنعتي بوده و هست و در زمينه حكمت تاريخ رساله كوه و شكوه در اينكه چشمه و قنات هر دو از كوه جاري مي‌شوند يكي در عين و ظاهر و ديگري در باطن و چاه؛ مادر چاه. به تحقيق جهان اسطوره‌اي و جهان قصصي و پس از اين تعيين و تبيين و طرح و شرح آثار منظوم و منثور در صورت عصري و تحقيق آفتاب و سايه كه عنوان تازه‌اي در شرح و تفسير و تأويل و سبك‌شناسي آثار پيشينگان ماست. اين رساله بزودي تقديم مي‌شود. حال آنكه طرح قرآن هنري و هنر قرآني و يك رساله با عنوان ملكوت درباره نقوش انتزاعي بر روي سايت فرهنگستان هنر است. با سلام والسلام

شرح اين هجران و اين خون جگر                                             اين زمان بگذار تا وقتي دگر

 

   زمان انتشار: چهارشنبه ٣ دی ١٣٩٣ - ١٨:٠٠ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.