صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما انگليسی  
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
آرزوهای اهل فرهنگ

به روایتی دیگر؟! قصه فرهنگستان هنر و پانصد تابلوی مسروقه
يادداشتي از محمدعلي معلم‌دامغاني، رئيس فرهنگستان هنر
١١:١٢ - چهارشنبه ١٥ شهريور ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

يادداشت رييس فرهنگستان هنر درباره نمايشگاه عكس «تاريخ بي‌دروغ»
يادداشت محمد علي معلم دامغاني رييس فرهنگستان هنر، درباره نمايشگاه عكس «تاريخ بي‌دروغ» منتشر شد.
١٢:٥٦ - سه شنبه ١٣ بهمن ١٣٩٤ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

"پيوند" از نگاه رييس فرهنگستان هنر
استاد علي معلم دامغاني به مناسبت هفته وحدت و جشنواره پيوند يادداشت زير را منتشر كرد.
١٣:١٥ - شنبه ٢٨ آذر ١٣٩٤ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

در حکایت و نه شکایت از حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی
در حکایت و نه شکایت از حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی
١٧:٣٦ - شنبه ٢٣ اسفند ١٣٩٣ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
در اعتراض به اهانت‌هاي هفته‌نامه «شارلي ابدو»
فرهنگستان هنر بيانيه‌اي منتشر كرد
فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران، در اعتراض به اهانت‌هاي هفته‌نامه «شارلي‌ ابدو» نسبت به انتشار تصاوير اهانت آميز به مقدسات‌ كه خشم مسلمانان سراسر جهان را در پي داشت، بيانيه‌اي منتشر كرد.
١٠:٠٥ - چهارشنبه ١ بهمن ١٣٩٣ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

نامه ای از هیچ کسی به هیچ کسان
مقاله ای با عنوان «نامه ای از هیچ کسی به هیچ کسان؛ هم نفسان، شاعران، هنرمندان، معماران و مهندسان، طبیبان و حبیبان؛ نامه ای به خوبان اهل سنت» منتشر شد.
١٨:٠٠ - چهارشنبه ٣ دی ١٣٩٣ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

سخني از سر سنخيت با برادران
به مناسبت رحلت پيامبر اعظم، حضرت ختمي مرتبت محمد(ص)، مقاله‌اي با عنوان «نامه برادري به برادران؛ سخني از سر سنخيت» منتشر شد.
١٠:٣٠ - شنبه ٢٩ آذر ١٣٩٣ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

نقد نور؛ تنقید کور/ مدرنيسم و تثليث خيالي اومانيسم
مقاله‌اي در پاسخ به مزخرفات احمقانه فرومايه‌اي با نام شگفت آور دكتر افلاطون هلاكوئي به بهانه سخنراني بي‌ارزش و بي‌اهميت اين بيچاره خيال پرداز در يكي از دانشگاه‌هاي آنچناني آمريكا(MCLA) و با صحنه آرائي دلال مظلمه و سياهكار منحط منحرفي بنام فريدون فره اندوز منتشر شد.
١١:٠٨ - سه شنبه ١٨ آذر ١٣٩٣ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

گفتارهايي از درجاودانگي
گفتارهايي از درجاودانگي از فرهنگستان هنر منتشر شد.
١٤:١٨ - يکشنبه ١٦ آذر ١٣٩٣ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

تقدير رييس فرهنگستان هنر از مصحح و مترجم ديوان اميرپازواري
محمد علي معلم دامغاني، رييس فرهنگستان هنر طي يادداشتي از مصحح و مترجم ديوان اميرپازواري كه به اهتمام بامداد جويباري منتشر شده است، تقدير كرد.
١٠:٥٨ - شنبه ٢٣ خرداد ١٣٩٤ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

جوابيه رييس فرهنگستان هنر به دكتر محسنيان راد
يادداشتي از سوي محمدعلي معلم‌دامغاني، رييس فرهنگستان هنر در پاسخ به مهدي محسنیان راد، استاد علوم ارتباطات منتشر شد.
١١:٢٥ - يکشنبه ١٧ خرداد ١٣٩٤ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

نقد رييس فرهنگستان هنر درباره اظهارات بهرام مشيري
محمدعلي معلم‌دامغاني، رييس فرهنگستان هنر نقدي بر اظهارات بهرام مشيري درباره شاهنامه فردوسي در شبكه فارسي زبان VOA نوشت.
١٢:٤٥ - يکشنبه ١٠ خرداد ١٣٩٤ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

يادداشت رييس فرهنگستان هنر به مهدي محسنيان راد
محمدعلي معلم‌دامغاني، رييس فرهنگستان هنر در پي مصاحبه «مهدي محسنيان راد» استاد علوم ارتباطات در دانشگاه امام صادق(ع) با يكي از شبكه‌هاي بيگانه يادداشتي منتشر كرد.
٠٩:٥٤ - سه شنبه ٥ خرداد ١٣٩٤ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

ذهنيت منحط
درباره فلسفه و سكس، كاري از محسن مخملباف در برنامة مستند حسن صلح‌جو در بي بي سي.
٠٨:٤٣ - دوشنبه ٢٤ فروردين ١٣٩٤ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
سخن رييس فرهنگستان هنر از در همزباني نه همدلي با مردم افغان
آنچه را زن سوخت قرآن نيست
روی در مشرق ایران، دیار دلیران، بلاد افغان، سرزمین تُرک و تاجیک و هزاره و آریان. این بار اما از در همزبانی و نه همدلی
١٤:٤٣ - يکشنبه ١٦ فروردين ١٣٩٤ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

نیمیم ز ترکستان نیمی ام زفرغانه
نیمیم ز ترکستان نیمی ام زفرغانه من خاکی و من آنی چه مرغ و چه مرغانه
١٢:٣٨ - دوشنبه ١٠ آذر ١٣٩٣ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
نقدي بر آثار مجسمه ژازه طباطبايي
استحاله اشيا به آدم‌ها
«ژازه» نام مستعاري است كه هر چه فرهنگ‌هاي لغت را زير و رو مي‌كنم، چيزي درباره آن نمي‌يابم. گويي ژازه طباطبايي اين واژه را نيز چونان مجسمه‌هايش كه از اشياي بيهوده ساخته، از حروف مازاد سر هم كرده است.او نام كوچك «ژازه» را بر خود برگزيده، چرا كه انگار مي‌دانسته كه چه در نام كوچك و چه بزرگ چيز درخور توجه و منحصر به فردي در تلفظ آنها وجود نداشته است
١٦:٣٢ - شنبه ٥ بهمن ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
نگرشي بر آرا و انديشه‌هاي اكبر رادي در «مكالمات»
دميدن روح زمانه در بغض بي نشان كلمه
اكبر رادي يكي از معدود نويسندگان در عرصه نمايش‌نامه نويسي است كه با چنين پشتوانه اي پاي در اين عرصه مي‌نهد و اولين نمايش‌نامه خود را با نام «روزنه آبي» در سال 1341 با هزينه شخصي چاپ و منتشر مي‌كند. او از اين تاريخ به بعد، بدون وقفه و خستگي ناپذير، عاشقانه و آگاهانه، از تلاش و كوشش در راهي كه به اختيار انتخاب كرده است لحظه اي باز نمي‌ايستد.
١٦:٢٣ - شنبه ٥ بهمن ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

مروري بر گالري‌‌هاي هنري East End
گالري‌‌هاي هنري ايست اند (East End) در دهه قبل بيش از اينكه خريداران را به خود جلب كنند، پذيراي اشخاصي بودند كه تنها براي تماشاي آثار مي‌آمدند، و به ندرت مشتري‌‌هايي نظير مجموعه‌داران حرفه‌اي داشتند. آنچه در همپتون فروخته مي‌شود طبق گفته يكي از گالري داران منطقه «هنر درجه دو براي خانه دوم» خوانده مي‌شود.
١٦:١٤ - شنبه ٥ بهمن ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
يادداشتي منتشرنشده از علي شريعتي درباره استاد محمدرضا حکيمي
بيداري جان‌هاي افسون‌شده با شاعرانگي يک انديشمند
آنچه مي‌خوانيد مقدمه‌اي است كه زنده ياد دكتر علي شريعتي، به زبان فرانسه بر كتاب «سرود جهش‌ها»، تأليف استاد محمدرضا حكيمي، نوشته و حالا بعد از چهل سال، ترجمه و منتشر مي‌شود.
١٢:١٣ - دوشنبه ١٣ آبان ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
تأملي بر نخستين اثر پيشگام در حوزه‌ جامعه‌شناسي موز‌ه‌ها
رابطه ميان هنرمند،اثر هنري و مخاطب
دسترسي به گنجينه‌هاي هنر براي همه آزاد است و براي بسياري ممنوع. ظاهراً آزاد است چرا که همه مي‌توانند از موزه‌ها به عنوان محل نگهداري ميراث هنري بازديد کنند و عملاً ممنوع است از آن‌رو که بسياري از مردم نه توان، نه وقت و نه «سرمايه فرهنگي» لازم را براي استفاده از اين امکان دارند. چه چيزي مخاطبين هنر را از ديگران جدا مي‌كند؟ اين سوال آغازين کتاب پي یر بورديو تحت عنوان «عشق هنر» (1966) است. نخستين اثر پيشگام در حوزه جامعه‌شناسي موزه‌ها که کوشيد با تحقيق در مورد بازديدکنندگان موزه‌ها، مخاطبين هنر را بشناسد و عشق هنر را در ميانشان ريشه‌يابي کند.
١٤:٥٢ - شنبه ٩ شهريور ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

کاربرد نظريه گشتالت در هنر و طراحي
مكتب روان‌شناسي گشتالت در اوايل سده بيستم در آلمان پديدار گشت. اين دوره مصادف بود با اوج گيري هنر مدرن در اروپا؛ جايي كه هنرمندان از آن جمله در آلمان و مدرسه باهاوس، شيفته يافته‌هاي تحسين برانگيز پايه گذاران اين مكتب-ماكس ورتايمر، كورت كوفكا و ولفگانگ كهلر- در زمينه تجربيات ادراك بصري شده بودند. اين امر، به ويژه با اشتياق متقابل روان شناسان گشتالت، موجب تعامل و پيوند هر چه بيشتر روان‌شناسي و هنر شد و در حوزه هنرهاي تجاري، طراحي صنعتي، طراحي گرافيك و... تأثير پايدار و فراگيري به جا گذاشت.
١٣:٥٤ - دوشنبه ٢٨ مرداد ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

بازیابی و تحلیل وجود یا فقدان نقد و نظریة ادبی در ادبیات کلاسیک فارسی
این مسئله که ادبیات فارسی، با همة تنوع و تعدد حوزه‌ها، از نظام هماهنگ ادبی و اصول همخوان انتقادی بهره می‌برد یا صرفاً برپایة نگره‌هایی ناهمخوان و نکته‌های پریشانِ ذوقی شکل گرفته است، از مباحث مهم روزگار ماست که تابه‌حال چنان که باید و شاید مورد نقد و تحلیل قرار نگرفته است. از آنجا که اعتقاد به هرکدام از دو سویة وجود یا فقدان نقد و نظریة ادبی در ادبیات کلاسیک فارسی مشکلات و پیامدهایی دارد، نمی‌توان به‌سادگی آنها را حل و تحلیل کرد. این مقاله با تکیه بر مبانی منطقی، مستندات ادبی و نگره‌های نظریه‌پردازان بزرگ، در پی تحلیل و تعلیل همین مسئله است تا ابتدا تصویری دقیق و درست از اصل مسئله پیدا شود و سپس یکی از دو سوی ماجرا برای خواننده و خواهندۀ حقیقت‌جو تثبیت گردد.
١٣:٠١ - يکشنبه ١٩ خرداد ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

«کاربافی» پیشه و هنر دست زنان میبد
« کاربافی » از فنون بافندگی و صنایع دستی شهرستان میبد است، که هرچند ریشه در تاریخ این شهرستان دارد و هنوز که هنوز است تولیدات آن را می توان در گوشه و کنار خیلی از خانه‌های محلات قدیمی این شهرستان دید، اما متأسفانه هیچ گاه مورد مطالعه قرار نگرفته و به عنوان یکی از صنایع دستی منطقه و یک پیشه ی بومی بدان پرداخته نشده است. و در طول دهه‌های اخیر بدلایل مختلف از جمله ورود تکنولوژی و حجم تولید نساجی توسط آن، کاربافی نیز مانند دیگر فنون بافندگی سنتی در حال فراموشی و منسوخ شدن است.
١٠:٢٨ - يکشنبه ٨ ارديبهشت ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

چارچوب پيشنهادي مطالعه اقتصاد هنر در ايران
كالاهاي فرهنگي به ويژه كالاهاي هنري همواره موضوع دادوستد در سطح محلي، ملي و بين‌المللي در حراج‌ها و بيمه‌گري‌ها هستند كه ارزش و قيمت را مطرح مي‌كنند. از طرفي هنر پديده‌اي است كه نياز به حمايت و پشتيباني جامعه هنردوست و دولت ‌هنرپرور دارد تا به عنوان كالايي عمومي مورد استفاده عموم مردم، مورخان و دوستداران قرار گيرد. نكته مهم ديگر معيشت هنرمندان است كه بايد براي جامعه و دولت واجد اهميت و مورد عنايت سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان باشد.
١٠:٢٢ - شنبه ١٤ بهمن ١٣٩١ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

موسيقي غير دستگاهي و نگاه‌هاي متفاوت
جست‌وجو برای درک نگاه‌های متفاوت به موسیقی غیر دستگاهی در ایران
١١:٠٧ - يکشنبه ٢ مهر ١٣٩١ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

معضل فقدان تفكر فلسفي در درام ايراني
«تئاتركاران» و معضل فقدان تفكر فلسفي در درام ايراني!
٠٨:٤٨ - چهارشنبه ٢٩ شهريور ١٣٩١ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

فلسفه فيلم و خلق ایده ها
فلسفه فيلم، خلق ایده ها
٠٨:٤٨ - چهارشنبه ٢٩ شهريور ١٣٩١ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.