صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > احد ترابي: غير هم‌زبانان از طريق درك مفاهيم عميق در خوشنويسي به زيبايي مي‌رسند


 
  احد ترابي: غير هم‌زبانان از طريق درك مفاهيم عميق در خوشنويسي به زيبايي مي‌رسند
 

احد ترابي استاد خوشنويسي خط نستعليق و ثلث درباره حظ بصري و درك زيبايي‌شناسي غير همزبانان از خوشنويسي اظهار داشت: مخاطب غير هم‌زبان، اگر علاقه‌مند به درك مفاهيم عميق در معنا باشد، مي‌تواند به حظ بصري و درك زيبايي‌شناسي دست يابد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، عصر روز گذشته، كارگاه خط ثلث و نستعليق در مركز هنرپژوهي نقش‌جهان فرهنگستان هنر آغاز به كار كرد.

استاد احد ترابي اراكي در اين كارگاه يك ساله، دو خط نستعليق و ثلث را به هنرجويان خواهد آموخت.

استاد ترابي اراكي متولد اراك و بزرگ شده تهران است. وي از معلم دوران دبستان خود در منطقه «تهران نو» به عنوان نخستين مشوق خود در آموزش خوشنويسي و از نگارش تابلو خط‌هايي كه در دوره جواني مي‌نگاشت، ياد كرد. استاد ترابي به طور رسمي آموزش خط را به واسطه جناب قيومي‌خواه در كلاس‌هاي آزاد خوشنويسي استاد حسين ميرخاني شروع كرد. پس از دوسال آموزش در كلاس‌هاي استاد حسن ميرخاني _كه او را برترين استاد خوشنويسي زمان مي‌داند_ شركت كرده و درجه ممتازي خوشنويسي را دريافت كرد. پس از آن آثارش در موزه‌هاي خصوصي و عمومي و اماكن متبركه‌اي چون سردر مساجد و بناهاي معروف ايران از جمله حرم حضرت امام(ره) و سردر سفارت ايران در مسكو ديده مي‌شود.

وي درباره اين‌كه چگونه مخاطب غير فارسي زبان از خط، حظ هنري مي‌برد، به علاقه و پيگيري مخاطب اشاره كرد و افزود: مخاطب اگر براي رسيدن به لذت بصري پيگير باشد، يا بايد ترجمان زير تابلو را ببيند يا از فردي كه آگاهي بهتري نسبت به زبان خط نوشته دارد، سؤال كند. همان‌طور كه ما با ديدن تابلواي با خط غير فارسي مي‌توانيم از آن لذت هنري ببريم، مخاطب غير هم‌زبان ما نيز اگر علاقه‌مند به درك مفاهيم عميق در معنا باشد، مي‌تواند به حظ بصري و درك زيبايي‌شناسي دست يابد.

استاد ترابي كه هم در غبار‌نويسي و هم در كتيبه‌نويسي تبحر دارد، درباره كارگاه خوشنويسي پيش رو به پيوستگي آموزش نستعليق و ثلث اشاره كرد و افزود: بناي اين كارگاه بر آموزش خط ثلث بود،‌ اما براي آموزش ثلث هنرجو بايد با آموزش ابتدايي از نستعليق آشنا باشد و اين دو ملزوم يكديگرند. هر ثلث‌نويس قدري را در خوشنويسي بشناسيد، حتماً زمينه نستعليق نيز داشته‌است و نستعليق ارشد همه خطوط است كه براي نوشتن اشعار، مهر‌ها، نگين انگشتر،‌ سنگ لحد و... استفاده مي‌شود. ولي ثلث بيشتر براي كتيبه‌ها و سردر مساجد و آيات قرآن نوشته مي‌شود.

كارگاه خط ثلث و نستعليق يكشنبه هر هفته به جز روزهاي تعطيل، از ساعت 16 تا 18 در مجموعه نقش جهان فرهنگستان هنر برگزار مي‌شود و هر دوره آن دو ماه به طول مي‌انجامد.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي دريافت اطلاعات بيشتر به نشاني خيابان ولي‌عصر(عج)، بالاتر از خيابان شهيد بهشتي، ضلع جنوب غربي بوستان ساعي، پلاك 2169، مركز هنرپژوهي نقش‌جهان مراجعه نمايند و يا با شماره تلفن‌ 88553912 تماس بگيرند.

 

 

   زمان انتشار: دوشنبه ٤ ارديبهشت ١٣٩٦ - ١٤:٤٨ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.