صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > روند انتقال علوم همواره ديالتيك بوده‌ است


  در نخستين جلسه دوره مکاتب هنري عنوان شد:
  روند انتقال علوم همواره ديالتيك بوده‌ است
 

اولين جلسه از دوره آموزشي «درآمدي بر زمينه‌هاي پيدايش مکاتب هنري» با حضور «حسينعلي نوذري» و جمعي از دانشجويان و علاقه‌مندان به اين مبحث در محل پژوهشکده هنر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، اولين جلسه از دورة مقدماتي «درآمدي بر زمينه‌هاي پيدايش مكاتب هنري» در محل پژوهشکدة هنر برگزار شد. در اين جلسه « حسينعلي نوذري» پس از ذكر مقدماتي دربارة جايگاه علوم انساني در دانش بشري، به بررسي ماهيت بينارشته‌اي بودن علوم پرداخت و عنوان كرد: «چرخش بين‌رشته‌اي يكي از مهم‌ترين رويكردهاي علمي قرن بيستم است. اين چرخش بيانگر ماهيت بين‌رشته‌اي همة علوم است و گرايش‌هاي اساسي كه در حوزه‌هاي علوم انساني، علوم اجتماعي و هنر از نيمة دوم قرن بيستم ايجاد شد، سبب تغيير و تحول محتوايي و كيفي رشته‌هاي مختلف و همچنين موجب تغيير الگوها و روش‌ها در حوزه‌هايي چون روش‌شناسي، معرفت‌شناسي و كاركردي شد.»

وي در مورد بينارشته‌اي بودن علوم افزود: «نظريه‌پردازاني مانند "فرنان برودل"، فيلسوف و نظريه‌پرداز ساختارگراي فرانسوي در سال 1930 در كتاب "تاريخ ساختارهاي اقتصادي و اجتماعي جوامع مديترانه‌اي" اعتقاد دارد، رشته‌ها نمي‌توانند درها را به روي يكديگر ببندند و خود را بي‌نياز از يكديگر بدانند. علوم نياز دارند كه دريچه‌اي به روي هم باز كنند».

اين استاد دانشگاه در ادامه بحث چهار چرخش (Turn) را براي علوم انساني برشمرد و افزود: «در قرن بيستم علوم انساني و علوم اجتماعي چهار چرخش را طي كرد كه شامل چرخش تاريخ‌مند (Historical)، بستر‌مند(Contextual)، بين‌رشته‌اي(Interdisciplinary) و چرخش زباني(Lingual) هستند.

نوذري سپس به تشريح هركدام از اين چرخش‌ها پرداخت و ادامه داد:« چرخش تاريخ‌مند بيانگر آن است كه هيچ‌يك از شاخه‌هاي دانش بشري ماهيت خودانگيخته ندارند؛ يعني اينطور نيست كه شاخه‌اي از علم به يكباره بدست ما رسيده باشد بلكه هر شاخه‌اي از دانش يك مسير تاريخي را طي كرده است. ما از طريق اين چرخش متوجه مي‌شويم كه علوم يا دانش بشري ماهيت انباشتي دارند.»

وي در همين زمينه ادامه داد:« در چرخش بعدي (بسترمند)، شكل‌گيري يك علم يا دستاورد علمي حتماً در بسترهاي معيني درنظر گرفته مي‌شود. اين بسترها شامل بسترهاي روان‌شناختي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي است. در چرخش بعدي مي‌بينيم كه همواره روند انتقال علوم به يكديگر ديالكتيك بوده است. براي مثال، طي جنگ‌هاي صليبي علوم از سرزمين‌هاي اسلامي به مغرب زمين منتقل شد. چرخش چهارم چرخش زباني است كه خاستگاه آن نظريات ويتگنشتاين، فيلسوف برجستة نظرية تحليلي است كه درمورد قابليت‌ها و كاربردهاي متفاوتي از جمله بازي‌هاي زباني است كه در زبان وجود دارد».

مترجم كتاب "وضعيت پست‌مدرن" در اين‌باره افزود: «زبان و ذهن رابطة ديالكتيك و دوجانبه با يكديگر دارند و در اين رابطه به نفي و رد يكديگر مي‌پردازند و به‌واسطه اين چالش، توانمندي‌هاي هر كدام افزايش مي‌يابد. چرخش زباني سبب شد كه امروزه در هر حوزه‌اي از دانش بشري شاهد اختصاص يك بخش به زبان باشيم.»

بنا بر گزارش پژوهشكده هنر، دورة مقدماتي آشنايي با مکتب هنري که به بررسي زمينه‌هاي پيدايش مکاتب هنري اختصاص دارد، طي سه جلسه در اسفندماه 1390 برگزار شد و دورة تکميلي از ارديبهشت‌ماه سال آينده به‌کار خود ادامه مي‌دهد.

 

 

   زمان انتشار: سه شنبه ٢٧ اسفند ١٣٩٠ - ٠٩:٥٤ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.