صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > تذهیب میراث مشترک دو فرهنگ است


  معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر برگزار کرد:
  تذهیب میراث مشترک دو فرهنگ است
 

معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر، نشست تخصصی «سیر تاریخی هنر خوشنویسی و تذهیب در کشور ترکیه» را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، نشست تخصصی «سیر تاریخی هنر خوشنویسی و تذهیب در کشور ترکیه»، با سخنرانی پروفسور فاطمه چیچک­درمان، دانش­آموخته تاریخ هنر از دانشگاه استانبول و عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه مرمره، و پروفسور اوغور درمان، پژوهشگر و استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه مرمره، روز سه‌­شنبه 8 اسفند 1396، ساعت 10 صبح در سالن همایش­های فرهنگستان هنر برگزار شد.

در این نشست ابتدا مهدی قربانی، مجری و مترجم نشست، به معرفی استادان و سخنرانان مهمان از کشور ترکیه پرداخت. در ادامه پروفسور فاطمه چیچک­درمان گفت: «تذهیب میراث مشترک دو فرهنگ است. هنر تذهیب و خوشنویسی یکی هستند و بسیاری از لوازم دو هنر مشترک هستند و تفاوت این دو در این است که خوشنویسی توسط یک نفر انجام می‌­شود؛ اما تذهیب از همکاری چند هنرمند شکل می­گیرد.»

وی با ارائه تصاویر اسلاید به توضیح و تفسیر هر کدام از تصویرها پرداخت و در تشریح مراحل کار گفت: «خطاط زیبانویسی را انجام می­‌دهد و پس از آماده شدن خط، مُذهّب زیبایی را در خط تکمیل می­‌کند. نخستین کاری که مُذهّب انجام می­‌دهد، حلیه را بر اساس قطعات مورد نظر می­‌بُرد و بر زمینه کار می‌چسباند و پس از جدایی طلا از سمق عربی با قلمو روی کاغذ نقش­‌ها را پیاده می­‌کند. زمانی که طلا روی نقش­‌های لازم کشیده شد، برای درخشان­تر شدن آن، سنگ مهره را روی طرح­‌ها می­‌کشند تا درخشندگی پیدا کند. پس از طلا مهم­ترین رنگ تذهیب، رنگ لاجوردی است. چون لاجوردی چسبنده‌ترین حالت را نسبت به طلا دارد.»

این پژوهشگر در ادامه سخنان خود گفت: «برای حفظ احترام و شأن قرآن کریم، برای تذهیب مصحف شریف از طرح­‌های جدید و نو استفاده نمی­‌شد و همان طرح­‌های قدیم را استفاده می­‌کردند.»

فاطمه چیچک درمان در ادامه به تاریچه تذهیب در ترکیه اشاره کرد و گفت:«اوایل سده شانزدهم اوج هنر تذهیب از نظر تنوع موتیف و رنگ است. در نیمه دوم سدۀ هجدهم میلادی سبک­‌های اروپایی در هنر تذهیب نمودار شدند و کم­‌کم توانستند جایگاه ویژه­‌ای در هنر تذهیب ترکیه پیدا کنند. خوشبختانه در اوایل سده بیست هنرمندان مُذهّب، کار به شیوه اروپاییان را کنار گذاشتند و به سبک قدیمی و تاریخی تذهیب روی آوردند.»

در انتهای نشست، پروفسور اغور درمان به پرسش­‌های حاضران در حوزه خط و خوشنویسی پاسخ داد.

این نشست با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.

گزارش تکمیلی این نشست در ماهنامه سفیر هنر فرهنگستان هنر متعاقبا منتشر می‌شود.

 

 

   زمان انتشار: چهارشنبه ٩ اسفند ١٣٩٦ - ١٣:٢٠ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.