صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > زيبايي و غربت گران‌بها ترين هنرهاي ايراني


  هادي سيف در نشست نقاشي‌هاي مردمي تشريح كرد:
  زيبايي و غربت گران‌بها ترين هنرهاي ايراني
 

نخستين جلسه از سلسله جلسه‌های تخصصي «مروري بر هنرهاي مردمي ايران» با عنوان «نقاشي‌هاي مردمي ايران» با حضور استاد هادي سيف و جمعی از علاقمندان روز چهارشنبه 21 دي‌ در پژوهشكدة هنر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، اين نشست كه با موضوع «نقاشي‌هاي مردمي ايران» برگزار شد به بررسي نقاشي قهوه‌خانه اختصاص داشت و هادي سيف پس از ذكر اجمالي پيشينة هنري‌ و پژوهشي خود از برخي آثار پژوهشي در اين زمينه از «نقاشي قهوه‌خانه» و «سوته‌دلان نقاش» ياد كرد. سيف سپس با ذكر نمونه‌هايي براي هنرهاي مردمي و سنتي، اين گونه هنرها را هنري دانست كه صاحبان آن را مردم كوچه و بازار تشكيل مي‌دهند. سپس اين هنرها را يكي از گران‌بها‌ترين هنرهاي ايران خواند.
سيف دربارة هدف برگزاري اين سلسله دوره‌هاي تخصصي نيز تصريح كرد: «اين هنرهاي گمنام و مردمي در اوج زيبايي و ظرافت قرار دارند و ما به دنبال اين هستيم كه به چه دليلي مهجور ماندند و چطور مي‌توان با آن‌ها آشتي كرد؟»
استاد سيف توضيحاتي درباره نقاشي قهوه‌خانه ارائه و تصريح كرد: «در نقاشي قهوه‌خانه‌اي رنگ حرف مي‌زند و داراي شخصيت است. آدم‌ها با قرار گرفتن در جايگاه‌هاي متفاوت نقاشي، تعريف مي‌شوند. به‌عنوان مثال در تابلوهاي مذهبی، شخصيت‌ها و اولياي دينی در مرکز تابلو قرار می‌گيرند.»
وي در ادامه اين بحث به اصطلاح«ترازو» در اين نوع نقاشي اشاره كرد كه با تقارن نقاشي متفاوت است و عنصر ترازو را از خصوصيات بارز نقاشي قهوه‌خانه‌اي خواند.
هادي سيف با بيان اينكه مسئله استاد- شاگردي نيز بخش فراموش شده ديگري از هنرهاي مردمي است، افزود: «تاريخ شكل گيري نهضت‌هاي هنرهاي مردمي در ايران از قبل از دوران مشروطيت در قرن چهاردهم و بعد از آن است. اين هنرها از ابتدا به‌صورت خودجوش وجود داشته و شخص خاصي يا اشخاصي همانند شكل‌گيري مكاتب هنرهاي غربي، آن را به‌عنوان مكتب يا هنري خاص عنوان نكرده است. اين هنرمندان كه عمدتاً ناشناس مانده‌اند، به دور از همتايان غربي خود به دنبال مكتب‌سازي يا دوران‌سازي نبودند، بلكه صرفاً براي اعتقاد خويش كار مي‌كردند.»
استاد سيف در ادامة اولين جلسه مروري بر هنرهاي مردمي ايران، تشريح كرد: «هنرهاي مردمي، هنرهايي است كه برتافته از دل مردم فاقد حمايت‌هاي مالي و پشتيباني زورمندانه اشراف است و چون حمايت مالي ندارد آسيب‌پذير بوده و در عين گمنامي در اوج غربت به‌سر مي‌برند. درواقع اين نوع هنرها، چيزي است كه مردم با آن زندگي كردند.»
بنا برگزارش روابط عمومي پژوهشكدة هنر، سلسله دوره‌هاي تخصصي «مروري بر هنرهاي مردمي ايران» با موضوع مروری بر هنرهای مردمی ايران(نقاشی پشت شيشه)، 5 بهمن ساعت 16 در پژوهشكده هنر برگزار مي‌شود.

 

   زمان انتشار: شنبه ١ بهمن ١٣٩٠ - ١٢:٣٧ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.