صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > يك استاد دانشگاه: دانشجويان هم حتي روش‌هاي شناخت شيشه را نمي‌دانند


  «مروري بر آثار هنرمندان آبگينه» در موسسه صبا
  يك استاد دانشگاه: دانشجويان هم حتي روش‌هاي شناخت شيشه را نمي‌دانند
 

«محمد ضيايي» پيشکسوت شيشه‌گري ايران معتقد است: «برگزاري نمايشگاه‌ها مي‌تواند سرآغازي براي انجام پژوهش در خصوص يک رشته هنري کهن مانند شيشه باشد چراکه بسياري از نسل جوان ما به روش‌ها و تکنيک‌هاي ساخت شيشه اشراف ندارند. شيشه متولي خاصي ندارد و مظلوم واقع شده است.»
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، نمايشگاه «مروري بر آثار هنرمندان آبگينه» با حضور 13 تن از هنرمندان شيشه‌گري همچون «ناصر الهي، علي بختياري، ژيلا خدايار، رضا دهاقين، ايرج زارعي، اسداله سليماني، محمد ضيايي، محمد حسين فانوس چي، فرامرز فرشاد، پرويز قلي زاده سلوک، سيدسعيد گل کار تهراني، داداش مهر آوري و مرتضي وفايي سفتي» در نگارخانه هاي صبا و لرزاده موسسه فرهنگي هنري صبا گشايش يافت.
در اين نمايشگاه، بيش از 15 اثر از محمد ضيايي به نمايش درآمد كه از آغاز طراحي روي شيشه تا ساخت انواع شيشه را در بر مي‌گيرند. هرچند اين آثار امروزي هستند ولي به روش کهن اجرا شده‌اند، چنانچه تكنيك اين هنرمند در خلق برخي از اين آثار به 5 هزار سال پيش باز مي‌گردد.
ضيايي از جمله طراحان، ‌سازندگان و پيشکسوتان شيشه گري است که در تکنيک‌هاي قديم و جديد، روش‌هاي مختلف شيشه سازي مهارت دارد. وي درخصوص دوره ساخت شيشه‌هايي که در اين نمايشگاه در ديد عموم گذاشته گفت: «در اين نمايشگاه مي‌توان شاهد آثاري بود که از دهه 60 تا امروز با روش‌هاي مختلف خلق شده‌اند و تکنيک‌هايي همچون "فيوزينگ"، "با کوره"، "ريخته‌گري" و شيشه‌‌هاي تغيير شکل داده‌شده در اثر حرارت و... مورد استفاده قرار گرفته است.»
به اعتقاد وي با برگزاري چنين نمايشگاه‌ها و فعاليت‌هايي از اين دست مي‌توانيم سبک و سياق گذشتگان را در ادوار مختلف به بحث و پژوهش بگذاريم چراکه‌ شيشه و هنر شيشه‌گري در ميان نسل جوان شناخته شده نيست.
اين استاد دانشگاه به توجه بيشتر به حوزه هنرهاي اصيل ايران تاکيد کرد و اظهار داشت: «دانشجويان و نسل جوان ما در بيشتر مواقع حتي به روش‌هاي ساخت شيشه نيز واقف نيستند. برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي مي‌تواند در شناساندن اين رشته کهن به دانشجويان موثر باشد.»
وي به شيشه "ونيز" و معروفيت آن اشاره و تصريح کرد:‌ «شيشه "ونيز" با تمام معروفيت خود بيش از هزار سال قدمت ندارد و منشاء آن نيز از ايران و سوريه و مصر بوده است. در چنين شرايطي بايد توجه داشت که با تلاش و معرفي بهتر هنرهاي سنتي ما مي‌توانيم جايگاه خود را احياء کنيم همچنان که در طول تاريخ، داراي سبک و سياق خاص خود بوديم.»
ضيايي با اشاره به انقلاب فرهنگي و توجه به شيشه‌گري در برخي از رشته‌هاي دانشگاهي خاطر نشان کرد: «هرچند تکنيک‌هاي مختلف شيشه‌گري در رشته‌هاي گوناگون تدريس مي‌شود ولي اين تدريس ناقص است و تا امروز بازده خوبي نداشته. چراکه يا امکانات لازم در دانشگاه‌ها فراهم نبوده يا آنکه توجهي به آن نشده است.»
وي درخصوص گردآمدن اساتيد شيشه‌گري در نمايشگاه «مروري بر آثار هنرمندان آبگينه» و تاثيري که مي‌تواند در جذب مخاطب داشته‌ باشد گفت:‌ «از آنجايي که هنر شيشه‌گري مظلوم واقع شده و متولي خاصي ندارد، برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي مي‌تواند راه را براي برگزاري جلسات گفت‌وگو هموار و مخاطبان را جذب کند. همچنين مي‌تواند سرآغازي براي شکل ‌گيري انجمن هنرمندان شيشه‌گر باشد.»
نمايشگاه مروري بر آثار هنرمندان آبگينه تا 20 بهمن در موسسه فرهنگي هنري صبا ادامه دارد.

 

   زمان انتشار: شنبه ١ بهمن ١٣٩٠ - ١٢:٢٩ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.