صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
اخبار > عنصر اصلی و بازوی محرک هنرمندان عرصه تجسمی، باور به دفاع از ارزش‌ها بود


  در گفت‌وگو با حبیب‌الله صادقی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر:
  عنصر اصلی و بازوی محرک هنرمندان عرصه تجسمی، باور به دفاع از ارزش‌ها بود
 

حبیب‌الله صادقی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، به مناسبت هفته دفاع مقّدس درباره هنر این دوران گفت: هنرمندان انقلاب اسلامی، همگام با فنون روزآمد و همسو با اتفاقات جلو می‌رفتند؛ هم‌راستا با انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن. باید دانست که عنصر اصلی و بازوی محرک هنرمندان عرصه تجسمی، باور به دفاع از ارزش‌ها بود؛ دفاع مقدّس.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، حبیب‌الله صادقی، چهره‌ نام‌آشنای عرصه هنرهای تجسمی کشور با ذکر این نکته که هنر انقلاب اسلامی و مسائل پیرامون آن و همچنین، تداوم شکل تکوینی‌ این هنر در دوران دفاع مقدّس، نیاز به بحثی مفصّل دارد، باب سخن را این‌گونه آغاز کرد: به‌طور کلی اگر بخواهیم پیشینه و گذشته هنر انقلابی در دنیا را تعریف کنیم و به‌نوعی به نمادشناسی و نشانه‌شناسی آن بپردازیم تا احساسی آهنگین و درست داشته باشد، باید تاریخ جنگ‌ها و نبردهای رخ‌داده در جهان را مرور کنیم. با مرور این تاریخ و سیری در تاریخ تمدن بشری، ازجمله تاریخ تمدن ویل دورانت، می‌توانیم به‌وضوح ببینیم که در هر دوره‌ای، انسان‌ها به خاک، باورها، اقلیم و فرهنگ یکدیگر تجاوزهایی کرده‌اند و این، تلاشی برای ازبین‌بردن فرهنگ دیگری و جایگزین‌کردن فرهنگ خود به جای آن بوده است. اگر بخواهیم ریشه‌ها را بررسی کنیم، دست‌کم باید اتفاقاتی را که در یکصد سال پیش تا قبل از اواخر دوره رمانتیسیسم و ظهور مکاتبی دیگر چون اکسپرسیونیسم رقم خورده، مطالعه کنیم.

رئیس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر، به روایت هنرمندان از قهرمانان و اسطوره‌ها و روایات تاریخی اشاره کرد و توضیح داد: با مطالعه اتفاقات مهمی که در تاریخ جای گرفته‌اند، متوجه خواهیم شد که قهرمانان و اساطیر و روایات، از میان مردم برمی‌خیزند و تصاویری که هنرمندان روایت می‌کنند و آنها را سمت‌وسو می‌دهند، همه نشأت‌گرفته از همین وقایع مهمی است که در خود تاریخ است و نه در افسانه‌ها؛ اتفاق‌هایی نظیر جنگ دوم جهانی و پیدایش نهضت‌های منشعب از آن؛ نبرد ژاپن و آمریکا که داستان تلخ و دردناک ناکازاکی و هیروشیما را رقم می‌زند؛ جنگ چندساله‌ای که آمریکا علیه مردم ویتنام صورت داد؛ و دیگر نهضت‌های آزادی‌بخش تاریخ.

صادقی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز مردم عزیز ما طعم شیرین لحظات شادمانی و پیروزی خود را نچشیده بودند که رفتارهایی شیطنت‌آمیز علیه ملت ما صورت گرفت و نسل جوانی را که هنوز با اسلحه و ادوات جنگی و با مسائل نظامی آشنا نبود برآن داشت تا با دست‌های خالی، از مرزها و جغرافیای فرهنگی خود دفاع کنند. این غیرت در همه جای ایران برانگیخته شد. هنرمندان انقلاب اسلامی، همگام با فنون روزآمد و همسو با اتفاقات جلو می‌رفتند؛ هم‌راستا با انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن. باید دانست که عنصر اصلی و بازوی محرک هنرمندان عرصه تجسمی، باور به دفاع از ارزش‌ها بود؛ دفاع مقدّس.

صادقی با اشاره به اثری از آثارش که در دوسالانه جهان اسلام در معرض دید مخاطبان قرار گرفت، گفت: من در این دوسالانه به‌عنوان دبیر حضور داشتم و موضوعم مانند همیشه، جهان اسلام و مسلمانان جهان