صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > رونمايي از مجسمه خيام همزمان در ايران و ايتاليا


  استاد حسين فخيمي: «عشق و تعهد» اساس هنر است
  رونمايي از مجسمه خيام همزمان در ايران و ايتاليا
 

مولود زندي‌ نژاد
يكي از جمله مسائلي كه امروزه به عنوان دغدغه‌هاي اصلي هنرمندان و هنرپژوهان جامعه ما محسوب مي‌شود؛ تبيين، شناخت، نقد و درك صحيح افراد جامعه از هنر و آثار هنري است. اما با وجود انتشار صدها جلد كتاب و يا برگزاري نشست‌ها و جلسات مختلف درباره تبيين هنر و آثار هنري هنوز هم مسايلي ذهن و دل برخي از هنرمندان و جامعه را به خود معطوف داشته است و جا دارد تا بيشتر به اين مقوله پرداخته شود.

يكي از كارهايي كه در اين سال‌ها در فرهنگستان مورد توجه قرار گرفته برگزاري نشست‌ها و كارگاه‌هايي است كه در آن مستقيما هنرجويان با هنرمندان و استادكاران چهره به چهره قرار مي‌گيرند و از آن‌ها شيوه‌هاي كارشان را مي‌آموزند . يكي از كارگاه هايي كه قرار است به زودي در فرهنگستان هنر برگزار شود، كارگاه مجسمه سازي استاد فخيمي است. اين كارگاه بهانه‌اي شد تا در اين زمينه گفت و گويي با استاد حسين فخيمي، داشته باشيم.

چرا هنر مجسمه سازي در كشور ما به نوعي مهجور مانده است؟
شمار كساني كه در ايران مجسمه سازي مي‌كنند كم نيستند اما در مقابل نياز جامعه ما اين شمار، بسيار اندك است. بسياري از مسائل و مشكلات بشري از آنجا ناشي مي‌شود كه ما در وهله اول، تعريف و تبيين درستي از مفاهيم نداريم. پس بايد ابتدا تعريف دقيقي از مجسمه داشته باشيم. اگر باور كنيم هرآن‌چيزي كه در اطراف ما وجود دارد و فضايي را اشغال مي‌كند، يك مجسمه است؛ آن زمان متوجه مي‌شويم كه مجسمه‌سازي يك هنر مادر است. يعني از كفشي كه به پا داريد تا تلويزيون، ماشين ، موبايل، ظروف، قفل و دسته كليد و حتي خانه‌اي كه در آن سكونت داريد يا لباسي كه به تن داريد، همه و همه مجسمه‌اند كه برخي كاربردي بوده و بعضي جنبه هنري و زيبايي شناختي دارد و تمامي اين اشياء با فكر، طراحي و خلاقيت انسان ساخته مي‌شود.

اما تعريف ما از مجسمه سازي در جامعه بيشتر شامل تنديس، سرديس‌و اجسامي است كه توسط هنرمندان ساخته مي‌شود، فكر مي‌كنيد علت اين نگرش در جامعه چيست و چگونه بايد آن راتصحيح كرد.
اگر مسئولان دانشگاهي ما به كاربرد و اثري كه هنر مجسمه سازي در زندگي ما دارد، توجه بيشتري داشته باشند، مسلما نحوه نگرش همه تغيير مي‌كند. به عنوان مثال در رشته «طراحي صنعتي» كه تجسم، طراحي و ساخت مهمترين عوامل در رشد و پيشرفت ما است، متاسفانه 2 واحد درس «مجسمه سازي» در اين رشته لحاظ شده است در حالي «مجسمه سازي» اصول و بناي كار در رشته طراحي صنعتي است.

به نظر شما چه عاملي موجب پايداري يك اثر هنري است و شما در آثار خود چگونه به اين امر توجه داريد؟
زماني كه يك هنرمند با عشق و علاقه وافر يك اثر هنري را خلق مي‌كند بايد به هنر خود متعهد باشد اين كه شما اثري را مي‌بيند كه با وجود گذر زمان هنوز پايدار مانده چه به لحاظ قدمت و چه به لحاظ ماندگاري در ذهن و روح مخاطب به دليل تعهد هنرمند به هنرش بوده. به عنوان نمونه يكي از كارهايي كه به من پيشنهاد شد، طراحي و ساخت يكي از ايستگاه‌هاي متروي تهران بود و قرار بود اين ايستگاه با نمايي كاملا ايراني در عين حال مدرن ساخته شود من چندين ماه شبانه روز براي اين طرح كار و مطالعه كردم كه متاسفانه به دليل تغيير مديريتي اين طرح انجام نشد. اما تنديسي با ارتفاع يازده متر براي سازمان حج و زيارت با سنگ مصنوعي ساختم كه از لحاظ مقاومت و شكل ظاهري كاملا مانند يك سنگ طبيعي است. همچنين طرح و ساخت ايستگاه متروي امام(ره) از ديگر كارهاي من بود كه به دليل كمبود وقت مدير عامل مترو پيشنهاد داد تا در مرحله گچي ، كار رنگ زده شود كه اين كار به لحاظ مادي به نفع من بود ولي با صرف مواد گران‌قيمت و صدها ساعت صرف وقت سعي كردم اين كار را طوري بسازم كه اثري ارائه دهم كه صدها سال عمر كند بدو‌ن اين كه خدشه‌اي بر آن وارد شود؛ پس بايد تعهد و عشق داشت به همين دليل است كه شما آثار تاريخي مان‌ را با قدمت چند هزار سال هنوز پايدار مي‌بينيد.

درباره ساخت تنديس خيام توضيح دهيد.
با مشكلاتي كه در راه ساخت مجسمه خيام وجود داشت، ساخت اين مجسمه نزديك به 11 سال به طول انجاميد، به اين ترتيب كه هشت ماه شبانه روزي در تلاش بوديم تا سنگي كه مناسب ساخت اين مجسمه است را بيابيم . براي اين كار به كشورهايي كه داراي سنگ‌هايي مناسب هستند مانند ايتاليا، يونان، افغانستان و تايلند رفت و آمد كرديم و نهايتا سنگ چيني ازناي لرستان را مناسب اين كار يافتيم كه البته پيدا كردن اين معدن هم چندين ماه به طول انجاميد. اولين قطعه اين سنگ 18 تن وزن داشت كه دو قطعه ديگر با اين مشخصه نيز توانستيم بيابيم. اين مجسمه در دو نمونه ساخته شد كه قرار است يكي در تهران و ديگري در ايتاليا به صورت هم‌زمان نصب شود. براي ساخت اين تنديس ماه‌ها درباره خيام مطالعه داشتم تا بتوانم اثري خلق كنم كه هر كسي با ديدن او متوجه شود كه اين مجسمه «خيام» است. حتي طرح فرشي كه در زير مجسمه قرار گرفته متعلق به دوراني است كه اين دانشمند مي‌زيسته. اين مجسمه بيانگر آن است كه خيام صور فلكي و كروي بودن زمين را پيش از ديگر دانشمندان كشف كرد و بر اين اساس تقويمي ابداع كرد كه دقيق‌ترين تقويم دنياست و من سعي كردم تمامي المان‌هاي مربوط به او را در اين مجسمه لحاظ كنم.

 

   زمان انتشار: يکشنبه ١١ دی ١٣٩٠ - ١٠:١٤ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.