صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > زیبایی‌شناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه


 
  زیبایی‌شناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه
 

 
کتاب «زیبایی‌شناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه» از سوي موسسه متن وابسته به فرهنگستان هنر به چاپ چهارم رسيد .

«زیبایی‌شناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه» اثر اندرو بووي، استاد كرسي زبان آلماني و مدير مركز پژوهش علوم انساني و هنرهاي رويال هالووي دانشگاه لندن با ترجمه فربيرز مجيدي براي چهارمين بار، تجديد چاپ شد .

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، اين كتاب در سال 1386 به عنوان «كتاب سال جمهوري اسلامي ايران» انتخاب گرديد و از نظر منتقدان ارزشمندترين منبع موجود در حوزة فلسفه غرب و دربارة فلسفه جديد آلمان محسوب مي شود.

شالوده کتاب متشکل از آرای فیلسوفان مکتب ایده‌آلیسم آلمان و جنبش رمانتیسم آغازین آلمان است.

آندرو بووی در این کتاب با نگرشی منتقدانه، جهان‌نگری فیلسوفان قرون هجده و نوزده آلمان را واکاویده است و به دنبال تحلیل آرا و اندیشه‌های این فیلسوفان با محوریت دو مقوله زیبایی‌شناسی و ذهنیت، گزارشی نو از عامل انسانی شناخت (ذهن شناسنده) ارایه کرده است.
در نقد اين كتاب آمده است : «عنوان کتاب هم از دو مفهوم اصلی «زیبایی‌شناسی» و «ذهنیت» تشکیل شده است. آرای فیلسوفانی كه در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته که در فاصله زمانی بین دو فیلسوف شهیر آلمانی قرار می‌گیرند؛ یعنی کانت و نیچه.

کانت یکی از تأثیر‌گذارترین و مهم‌ترین فلاسفه غرب است که تاریخ اندیشه فلسفی غرب را به خود و پس از خود تقسیم نموده است. وی با ابداع فلسفه انتقادی و نگارش سه کتاب نقد، گامی مهم و مؤثر در فلسفه جدید برداشت؛ به طوری که نقد‌هایش و به طور خاصی سومین نقدش، راه‌گشای بسیاری از فلاسفه زیبایی‌شناسی پس از او شد. هر چند کانت بر خلاف ایده‌آلیسم آلمانی — که اندیشه آدمی را در اندیشیدن، مطلق نامحدود می‌شمرد — اعتقاد داشت که اندیشه جز در قلمرو نمود‌ها به شناسایی دست نمی‌یابد؛ اما بسیاری آرای نقادانه کانت را زمینه‌ساز جنبش ایده‌آلیسم آلمانی می‌دانند. نقد تمسخر‌آمیز فلسفه و اخلاق، انکار متافیزیک، ارایه نظرات مبهم و متناقض در حوزه زبان و موسیقی، باعث شده است که آندرو بووی ظهور نیچه را در حکم ضربه‌ای بر فلسفه کلاسیک قلمداد کند. از سوي ديگر نیچه همانند کانت فیلسوفی منحصر به فرد است. اکثر آرای نیچه راجع به هنر و زیبایی‌شناسی در کتاب «زایش تراژدی از روح موسیقی» مطرح شده‌اند. این که به طور دقیق نیچه چگونه توانسته نظر خود را از بیخ و بن دگرگون سازد با دو قطعه از نوشته‌های کتاب «انسانی، بس بسیار انسانی» به سادگی قابل اثبات است. این قطعات مؤید عقیده‌ای درباره موسیقی هستند که در نقطه مقابل عقیده مندرج در «زایش تراژدی» قرار دارد. این تفاوت دیدگاه از نظر نویسنده، نتیجه بدگمانی او به این نکته است که موسیقی با تبدیل شدن به محل تازه احساسات متعالی، بتواند جای متافیزیکی را بگیرد که نیچه اکنون مایل است برآن غلبه کند. »

کتاب از هشت فصل تشکیل شده است« فلسفه جدید و پیدایش نظریه زیبا‌شناختی؛ کانت؛ ایده‌آلیسم آلمانی و رمانتیسم آغازین آلمان؛ تفکراتی درباره عامل شناسایی؛ فیشته، هولدرلین، نووالیس؛ شلینگ: هنر به عنوان «افزار فلسفه»؛ هگل: آغاز نظریه زیبایی‌شناختی و پایان هنر؛ اشلایر ماخر: هنر و تفسیر؛موسیقی، زبان وادبیات؛ نیچه و سرنوشت اندیشه رمانتیک» و پیوستی با عنوان «کهن‌ترین برنامه نظام ایده‌آلیستی آلمانی» كه در پايان كتاب درج شده است.

کتاب «زیبایی‌شناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه» را دانشجويان و پژوهشگران تمامي رشته‌هاي علوم انساني، موسيقي و ديگر رشته‌هاي هنر، مي‌توانند مورد استفاده قرار دهند.

علاقمندان مي توانند كتاب مزبور را به مبلغ 18500 تومان در فروشگاه مركزي موسسه متن واقع در خيابان ولي عصر(عج)، نرسيده به چهارراه طالقاني، شماره1550 تهيه كنند و يا با شماره هاي 66490990 و 66468692 تماس بگيرند.

 

   زمان انتشار: يکشنبه ١٣ اسفند ١٣٩١ - ١٢:٥٣ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.