صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > رونمايي از كتاب ديوارنگاري عصر صفويه در اصفهان


 
  رونمايي از كتاب ديوارنگاري عصر صفويه در اصفهان
 

كتاب ديوارنگاري عصر صفويه در اصفهان (كاخ چهلستون) نوشته مهندس حسين آقاجاني اصفهاني و دكتر اصغر جواني توسط انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شد.

اين كتاب در بخش‌هاي نقاشي ايران در عصر شاه عباس اول، تاريخچه كاخ چهلستون، طبقه‌بندي ديوارنگاري‌هاي كاخ چهلستون، روش و فنون ديوارنگاري‌هاي اصفهان در عصر صفوي، رنگ‌ها و بست‌ها در ديوارنگاري‌ها، و خلاصه انگليسي، در شمارگان 3000 نسخه تدوين شده است.

در نشست رونمايي اين كتاب كه با حضور مؤلفان آن در مؤسسه فرهنگي-هنري صبا برگزار شد، عليرضا اسماعيلي، مدير انتشارات فرهنگستان هنر، با اشاره به سر تاريخي كاخ چهلستون گفت: «اين ديوارنگاري‌ها علاوه بر نقشي كه در جلوه‌هاي معماري بنا دارند، نشان دهنده پوشش، شمايل و حتي آداب و رسوم آن دوره است. كه پيش تر كمتر به آن پرداخته شده است. و به لحاظ تاريخي بسيار حايز اهميت است.»

اسماعيلي تهيه عكس و اسلايد از بناهاي ساير شهرهاي ايران و تهيه چنين كتابي از آثار معماري آنها را جزو فعاليت هاي جاري انتشارات فرهنگستان هنر برشمرد و خبر از چاپ و انتشار مجموعه خانه‌هاي تبريزي داد.

در ادامه مهندس حسين آقاجاني يكي از مؤلفان كتاب كه ساليان متمادي است در زمينه مرمت نقاشي‌هاي چهلستون فعاليت مي‌كند، هدف از اين كار خود را كشف رمز ايستايي رنگ‌ها و ماندگاري نقش‌ها عنوان كرد و گفت: «نكته جالب توجه ديگر در اين ديوارنگاري‌ها آن است كه علي رغم دوره‌هاي پيش از خود، تنها جنبه تزييناتي ندارند و بسيار در خدمت معماري و بنا هستند.»

وي كه حدود ده سال روي اين ديوارنگاري‌ها مطالعه و پژوهش كرده است تصريح كرد: «تركيب بست‌ها، نيروي چسبانندگي و گيرايي آنها در حفاظت و ماندگاري لايه‌هاي اين نقوش بسيار حايز اهميت است.»

دكتر اصغر جواني مؤلف ديگر كتاب نيز با تأكيد بر اينكه؛ اگرچه مي‌توان بعد از اسلام در ساير نقاط ايران آثار ديوارنگاري پيدا كرد؛ ولي نقاشي ديواري به مفهوم واقعي در دوره صفوي به اين گستردگي جلوه‌گر مي‌شود پيرامون جنبه‌هاي زيبايي‌شناسي اين آثار گفت: «همواره يكي از ويژگي هاي نقاشي ايراني انگاره خيال بوده است. اما در دوره صفوي به دليل شكوفايي مكاتب فلسفي و حضور فلاسفه بزرگ مثل ملاصدرا، ميرفندرسكي، ميرداماد و... اين ديوارنگاره‌ها با مفهوم و تعريف ديگري از عالم خيال و مثال متجلي مي‌شود. كه من آن را حد عالم معلوم و محسوس مي‌دانم كه بسيار تحت تأثير و منطبق با فلسفه صدرا است.»

جواني در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: «تا مدت زيادي تصور همه بر اين بود كه اين آثار به قلم «رضا عباسي» به تصوير كشيده شده‌اند، اما با مطالعه روي فرم‌ها و قلم‌گيري‌هاي آن به اين نتيجه رسيديم كه ديوارنگاري‌ها نتيجه يك كار گروهي است كه رضا عباسي مديريت و سرپرستي آن را داشته است. اما اينكه كجا قلم خود عباسي است معلوم نيست. از طرفي قدرت طراحي و فضاي ايجاد شده كاملاً منطبق با نگرش رضا عباسي است.»

وي در ادامه به وجود يك نقاشي رنگ و روغن در يكي از اتاق‌هاي جنوبي اشاره كرد و گفت: «اين اثر يك نقاشي دو رگه ايراني و هندي است كه به مضمون يك سنت هندوها، كه سوختن زن در آتش بعد از مرگ شوهرش است، پرداخته است.»

 

   زمان انتشار: چهارشنبه ٢٤ مرداد ١٣٨٦ - ١٠:٤٥ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.