صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > مجلس قرباني شاهزاده هندي در آتش تدفين همسرش


 
  مجلس قرباني شاهزاده هندي در آتش تدفين همسرش
 

اين مكتب در نيمه اول قرن يازدهم به اوج زيبايي شناسي و تشخص مي‌رسد. جمله آثار ارزشمند اين دوران نقاشي‌هاي ديواري بناي اوليه كاخ چهلستون است كه زير نظر رضا عباسي در دهه اول قرن 11 هجري بر نقش بسته است.

فرهنگستان هنر كتابي ويژه در اين خصوص با عنوان «ديوار نگاري عصر صفويه در اصفهان» چاپ كرده است. مجموعه‌اي كامل از تصاوير، معرفي فنون و ويژگي‌ها، تكنينك‌ها و رنگ‌هاي كاخ چهلستون كه توسط حسين آقاجاني اصفهاني و دكتر اصغر جواني تهيه و تدوين شده است.

 

در حقيقت هر نقشي كه بر ديوار است قصه‌اي دارد كه راز و رمزش را نقاش مي‌داند و تاريخ، در ميان نقاشي‌هاي ديواري كاخ چهلستون از جنگ‌هاي شاهان صفوي و مجالس پذيرايي آنان تا بزم‌هاي عاشقانه خسرو و شيرين به چشم مي‌خورد.

در ميان نقش‌ها تصوير غريبي از آن دوران بر ديوار نقش بسته است؛ تصويري از سبك نقاشي هندي كه  نشان مي‌دهد. اين تصوير كه نمايشگري از آيين هندو است در ديوار نگاري‌هاي كاخ چهلستون در اتاق كوچك جنوب شرقي آن با كاربرد رنگ روغن بر روي گچ است.

نويسندگان در خصوص غالب شدن نقاشي اروپايي بر نقاشي ايراني در بخشي از كتاب چنين آورده‌اند: «ديوارنگاري‌هاي اصفهان دوران صفويه به 3 سبك باقي مانده: آثاري كه به سبك رضا عباسي در زمان حيات او و با نظارتش بوسيله شاگردانش نقاشي شده، آثاري كه منطبق به سبك رضا عباسي است وليكن در عهد شاه عباس دوم به كاخ افزوده شده و آثاري كه مربوط به شاه عباس سوم است اما به سبك اروپايي كار شده است.

واقعيت اين است كه از زمان حيات و فعاليت رضا عباسي گرايش نقاشي به سبك اروپايي آشكار مي‌گردد ولي هنوز آثار متاثر از نقاشي اروپايي رنگ و بوي مكتب نقاشي اصفهان را دارد. اما به تدريج از نيمه دوم قرن يازدهم هجري علاقه و گرايش به سبك و تاثيرات اروپايي بيشتر مي‌شود و نقاشي ايران در دو سبك ايراني و اروپايي ادامه مي‌يابد. اين سبك نقاشي كه با علاقه و حمايت دربار نيز روزبروز توسعه يافت به گونه‌اي كه در سبك نقاشي رضا عباسي تا حدودي كنار گذاشته شد و به تدريج عناصر و عوامل نقاشي اروپايي بر نقاشي ايراني غالب گرديد.»

 

استفاده از رنگ‌هاي تخت درخشان متضاد و در عين حال ايجاد هماهنگي بين آن‌ها يگانه بودن رنگ هر چيز، نور يكنواخت در كل تصوير، پرداختن به جزئيات پيكره‌ها و عناصر نقاشي بصورت واضح و روشن و دقيق از جمله مو چهره پردازي كوه‌ها، بته‌ها، نقوش روي لباس‌ها، ارتباط مضامين نقاشي‌ها با نوع كاربري بنا، از مشخصه‌هاي اين سبك است كه در تمامي تصاوير اين كتاب قابل مشاهده است.

 

كتاب توسط موسسه متن وابسته به فرهنگستان هنر در قطع رحلي و با كيفيت بالاي تصوير منتشر شده است.

براي تهيه اين كتاب كافي است با شماره 66490990 تماس حاصل نماييد و يا به نشاني خيابان ولي عصر –نرسيده به چهارراه طالقاني-شماره 442 ساختمان مركزي فرهنگستان هنر مراجعه كنيد.


 

   زمان انتشار: شنبه ٢ ارديبهشت ١٣٩١ - ١٣:١٣ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.