صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > ترمه‌هاي سلطنتي ايران و كشمير» و «نقاشي‌هاي بقاع متبركه در ايران» رونمايي شد


 
  ترمه‌هاي سلطنتي ايران و كشمير» و «نقاشي‌هاي بقاع متبركه در ايران» رونمايي شد
 

 
كتاب‌هاي «ترمه‌هاي سلطنتي ايران و كشمير» و «نقاشي‌هاي بقاع متبركه در ايران»، از سري كتاب‌هاي گنجينه سيمرغ، توسط انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شد. «ترمه‌هاي سلطنتي ايران و كشمير» تأليف رحيم عناوين و ژرژ عناوين و زيرنظر تومويوكي يامانوبه، استاد دانشگاه هنر توكيو و كتاب «نقاشي‌هاي بقاع متبركه در ايران» تأليف علي اصغر ميرزايي مهر، عضو هيئت علمي‌دانشگاه علم و فرهنگ است.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در آيين رونمايي اين دو كتاب، كه در كتابخانه تخصصي مؤسسه فرهنگي-هنري صبا، وابسته به فرهنگستان هنر برگزار شد، ابتدا عليرضا اسماعيلي، مدير مركز تأليف، ترجمه و نشر آثار هنري، گزارشي از عملكرد اين مجموعه ارائه كرد و با اشاره به اينكه اين آثار به مناسبت همايش «گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر ايران» به چاپ رسيده‌اند گفت: «يكي از امتيازات اين كتاب‌ها، تأليفي بودن آنها است.»

اسماعيلي درباره كتاب «ترمه‌هاي سلطنتي ايران و كشمير» يادآور شد: «اين كتاب نخستين بار در سال 1351 در ژاپن به زبان فارسي، انگليسي و ژاپني، چاپ و منتشر شد؛ اما در طول سال‌هاي اخير كمياب بود. اين همايش فرصتي را فراهم كرد كه براي تجديد چاپ آن اقدام كنيم.»

علي اصغر ميرزايي مهر، مولف كتاب «نقاشي‌هاي بقاع متبركه در ايران» نيز اين اثر را حاصل 22 سال پژوهش، تحقيق، سفر و ديدار مستمر از بقاع متبركه ايران، عنوان كرد و گفت: «اين نقاشي‌ها سرشار از ارزش‌هاي مستتر و زيبايي شناسانه‌اي است، كه متأسفانه رو به نابودي است.»

وي خاطر نشان كرد: «هنرمندان خالق اين نقاشي‌ها، بدون تعليم و آموزش و تنها با تكيه بر درس عشق و مذهبشان، هنري عاميانه، برخاسته از مردم و علايق آن‌ها را خلق كرده‌اند.»

محمدعلي رجبي از حاضران اين نشست، با اشاره به فطري بودن اين نقاشي‌ها و هنرهاي اوليه، خاطر نشان كرد: «با بررسي و مطالعه اين آثار مي‌توانيم پروسه فطري بودن هنر را ارزيابي كنيم.»

رجبي گفت: «اين نقاشي‌ها برگرفته از اعتقادات قلبي ايرانيان شيعه مذهب است كه بي هيچ آلايشي، مستقيم به نمايش درآمده است. اين هنرمندان تنها با تكيه بر معرفت شهودي خودكار كرده‌اند.»

«نقاشي‌هاي بقاع متبركه در ايران» در شش فصل؛ نگاهي به بقاع متبركه در ايران، زيبايي شناسي نقاشي‌ها، سبك شناسي نقاشي‌ها، گيلان، خاستگاه نقاشي‌هاي بقاع و تفسيري از چند نقاشي، به رشته تحرير درآمده است.

حسين ياوري نيز در توضيح درباره «ترمه‌هاي سلطنتي ايران و كشمير» به سابقه و جايگاه اين پارچه ارزشمند در ايران اشاره و يادآور شد: «ايران زماني مهم‌ترين صادر كننده ترمه بوده است. به دليل رقابتي كه طراحان ايران با بافندگان اين پارچه در هند داشتند، رقابت سازنده و مؤثري در پيشبرد اين هنر به وجود آمد.»

ياوري با ابراز تأسف از رو به زوال رفتن اين هنر سنتي،‌كتاب مذكور را همچنان معتبرترين منبع در اين حوزه دانست و به اهميت بحث پيرامون گياهان رنگ زا در اين كتاب اشاره كرد.

محمدمهدي هراتي ديگر كارشناس اين نشست نيز همه تصويرهاي اين كتاب را قابل پژوهش دانست و به اهميت نام گذاري، رنگ و پرداختن به نوع ترمه در اين اثر اشاره كرد.

اين كتاب در پنج فصل به تشريح پشم، ثابت كننده‌هاي رنگ و بررسي خواص آن‌ها، رنگ‌هاي نباتي، فنون بافندگي ترمه و انواع ترمه پرداخته است.

مدير هنري اين كتاب يوريك كريم مسيحي است و استاد مجتبي ملك زاده، خوشنويسي اين كتاب را برعهده داشته است.

 

   زمان انتشار: چهارشنبه ٢٦ دی ١٣٨٦ - ٠٩:٢٩ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.