صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > ضرورت تدوين و تاليف كتب حكمي و فلسفي هنر


 
  ضرورت تدوين و تاليف كتب حكمي و فلسفي هنر
 

ضرورت تدوين و تاليف كتب حكمي و فلسفي هنر چهارشنبه 19 ارديبهشت در سراي اهل قلم با حضور انديشمندان، صاحبنظران و علاقه‌مندان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، دكتر بهمن نامورمطلق، دبير فرهنگستان هنر، ضمن بيان اين مطلب در نشستي كه تحت عنوان «ضرورت تدوين و تأليف كتب حكمي و فلسفي هنر»، روز چهارشنبه در سراي اهل قلم در بيستمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد، به بررسي چهل طرح تحقيقي نزد چهل انديشمند در حوزه مباني حكمي و نظري هنر پرداخت.

دبير فرهنگستان هنر، با بيان اين مطلب كه بايد براي استخراج مباني حكمي هنر در آثار گذشتگانِ خود تحقيق و بررسي كنيم، به ذكر تجربيات موفقيت آميز فرهنگستان هنر در حوزه مباني حكمي هنر در دو سه سال اخير پرداخت و اظهار اميدواري كرد كه فرهنگستان بتواند گام هاي بلندتري در اين زمينه بردارد.

وي در مورد چهل طرح تحقيقي گفت: «قرار است مجموعه اي با حداقل چهل رساله در خصوص مباني و فلسفه هنر در آثار گذشتگان، تأليف و تدوين شود كه مي تواند تحول بزرگي در فهم هنر ايراني ايجاد كند. اين چهل رساله به چهل انديشمند بزرگ در تاريخ فكري ما مرتبط مي شود كه از آن جمله مي توان به ابن سينا، فارابي و حكيمان و شاعراني چون حافظ و سعدي اشاره كرد.

در ادامه اين نشست، دكتر نصرالله حكمت به گسست و انقطاعي كه بين نسل ما و انديشه، تفكر و فرهنگ گذشتگان برقرار شده است، اشاره كرد و گفت:«ما نسبت به فرهنگ و هنر گذشته خود به نحوي دچار غفلت شده ايم.»

وي سپس به طور اجمال به بررسي تطبيقي فلسفه اسلامي و فلسفه يوناني پرداخت و تصريح كرد:«مهمترين مسئله سقراط، افلاطون و ارسطو بيان و اثبات حقيقت بود. چون آنان با سوفسطائيان مواجه بودند كه حقيقت را انكار مي كردند. اما مسئله فلسفه اسلامي در قرون سوم و چهارم، مسئله رابطه عقل و وحي بود نه مسئله حقيقت.»

به اعتقاد وي فارابي براي حل مسئله ارتباط عقلي و وحي، عنصر خيال را وارد فلسفه اش كرد و با وارد كردن عنصر خيال به فلسفه از يك سو ارتباط وحي و عقل را معلوم كرد و از سوي ديگر نحوه ارتباط وحي با مردم را تبيين كرد.

حكمت با بيان اين مطلب كه حاصل فلسفه و عرفان اسلامي اين است كه ما تنها از طريق خيال و از طريق هنر مي توانيم به شناخت عالم نزديك شويم به سخنانش پايان داد.

دكترحسن بلخاري ديگر سخنران اين نشست در تكميل سخنان دكتر حكمت گفت:« عنصر خيال از زمان فارابي با يك رويكرد كاملاً جدي و اسلامي وارد تفكر فلسفي ما شد و اگرچه در دستان قدرتمند ابن عربي به اوج رسيد، اما آراي صدرا و پيروان مكتب او هم در اين مورد بسيار تأثيرگذار بوده است.»

وي در ادامه تصريح كرد: «در فلسفه اسلامي بحث خيال الزاماً به معناي خيال در ساحت هنر و فلسفه هنر نيست. اين خيال در خدمت اثبات نبوت و معاد است. مثلاً وقتي كه ملاصدرا مي خواهد رؤيا را اثبات كند به سراغ قوه خيال مي رود.

وي با بيان اين مطلب كه ما مي خواهيم با يك رويكرد جديد و با طرح مشخص به فلسفه هنر و تاريخ فلسفه وارد شويم افزود:«كساني كه در ساحت فلسفه هنر كاري مي‌كنند، با سؤالات عام وارد اين بوستان نمي شوند.»

وي ضمن ارائه چندين مثال در اين خصوص اظهار داشت:«ما در طرح چهل رساله به دنبال سؤالات مشخص و كشف هاي مشخص هستيم.»

در ادامه سخنان بلخاري، دبير فرهنگستان هنر ضمن تأكيد بر جهاني بودن بسياري از مباني حكمي گفت:«ما مباني حكمي خاص خودمان را در حوزه هنر داريم كه اتفاقاً همين مباني هويت هنري ما را از بقيه متمايز مي سازد اما متأسفانه راجع به آن كار نشده است.»

وي در پايان اظهار اميدواري كرد:« در شرايطي كه جوامع بشري به سرعت به سمت جهاني شدن و همگرايي مسلط به شكل غربي پيش مي روند، اين خلأ هر چه زودتر پر شود.»

در ادامه نشست، سخنرانان به پرسش هاي حاضران در مورد مجموعه چهل رساله پاسخ دادند.

 

   زمان انتشار: يکشنبه ٢٣ ارديبهشت ١٣٨٦ - ٠٨:٣٩ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.